Завод за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ) остварује стручне послове од значаја за креирање, остваривање и унапређивање националног система образовања и васпитања. Од свог оснивања 2004. године до данас, ЗУОВ се континуирано развијао и успоставио препознатљив професионални идентитет у области креирања, остваривања и унапређивања система образовања и васпитања и остваривања стратешких праваца његовог развоја.
Широк спектар професионалног деловања и остварени резултати позиционирали су ЗУОВ на место значајног и незаобилазног партнера Министарства просвете РС, два Национална савета (Националног просветног савета и Савета за стручно образовање и образовање одраслих), Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања (ЗВКОВ), образовно-васпитних установа у предуниверзитетском образовању итд. Уз то, током свог професионалног деловања ЗУОВ је развио веома широку мрежу институција, организација и стручњака у области образовања и васпитања са којима остварује сарадњу.
Веома широк дијапазон надлежности ЗУОВ-а може се илустровати кроз кључне функције и улоге које се, у првом реду, односе на развој програма и уџбеника, професионални развој наставника и уређивање различитих специфичних питања предшколског, основног и средњег образовања. Конкретније, Законом о основама система образовања и васпитања[1] прописано је да Република Србија оснива Завод за унапређивање образовања и васпитања ради праћења, обезбеђивања и унапређивања квалитета и развоја система образовања и васпитања за обављање развојних, саветодавних, истраживачких и других стручних послова у предшколском, основном и средњем образовању и васпитању.
Посебан нагласак у овом документу је на истраживачким и аналитичким пословима ЗУОВ-а, који ће применом ове иницијативе добити нову димензију и позитивно утицати на стварање бољих услова за израду, примену и вредновање различитих решења у систему образовања и васпитања за које је ЗУОВ надлежан, а самим тим и на квалитет, ефективност и ефикасност унапређивања система образовања и васпитања.
Иницијатива – Покретање континуираних истраживачких активности
У складу са својим надлежностима, мисијом и настојањем да континуирано унапређује своје професионално деловање, транспарентност и партиципативан приступ у раду и доношењу одлука, ЗУОВ је одлучио да покрене неколико континуираних истраживачко-аналитичких активности које се односе на квалитет одређених образовних политика из делокруга рада ЗУОВ-а.
Мада наставници учествују у креирању и примени различитих релевантних докумената/решења кроз рад у радним групама или кроз друге механизме, важно је остварити шири партиципативан приступ који укључује већи број запослених у образовању, двосмерну, динамичну, правовремену и сарадничку размену информација, како би се осигурао квалитет и успешност развоја и примене актуелне образовне политике и иновација, односно као би промене које се уводе уважавале и значајну перспективу практичара. Стога је неопходно успоставити систем континуираног прикупљања, анализирања и интегрисања мишљења и ставова наставника у будућа решења као и у унапређивању постојећих решења, било да се ради о припреми будућих докумената/решења/иновација, процени њихове тренутне примене или евалуацији примењеног.
У том смислу, иницијатива треба да буде механизам за активно укључивање свих (или што већег броја) наставника у конципирање промена и/или иновација, подршку практичној примени и евалуацију која води ка процени успешности постојећих и стварању нових решења.
Такође, иницијатива треба да буде саставни део процеса изградње професионалне заједнице у којој сваки укључени појединац има активну улогу, права и одговорности. Целокупна иницијатива, као и сваки од циљева, подразумева висок ниво учешћа наставника и праћење њихових ставова у циљу прикупљања предлога за интеграцију у званична национална документа/решења.
Укључивање великог броја запослених у образовању у креирање, примену и евалуацију различитих решења/докумената/иновација за које је ЗУОВ надлежан, има велики потенцијал да допринесе низу добробити, као и да ојача позицију ЗУОВ-а као стручне институције чији је допринос унапређивању образовања и васпитања заснован на партиципативном процесу самих практичара и усклађен са тенденцијама што већег коришћења дигиталних алата и економичности. У исто време, иницијатива је у сагласју са визијом и мисијом ЗУОВ-а.
Неке од кључних добробити су следеће:
- решења/документа су заснована на подацима који долазе од самих практичара, као најважнијих носилаца и реализатора промена у систему образовања и васпитања,
- радне групе (РГ) које су задужене за одређене теме имају значајну помоћ у раду тако што се ослањају на конкретне предлоге и мишљења, а решења која предлажу добиће већи легитимитет укључивањем великог броја различитих циљних група запослених у образовању којих се тема тиче,
- повећање транспарентности и отворености система образовања и васпитања и побољшавање квалитета докумената/решења/иновација укључивањем различитих перспектива, знања и искустава,
- постизање веће посвећености наставника примени нових решења,
- изградња и унапређивање сарадничког и партнерског односа, међусобног уважавања и превазилажење потенцијалних неразумевања,
- подизање свести о важним актуелним питањима у образовању и васпитању,
- уочавање потенцијалних ризика и превенирање негативних исхода,
- унапређивање одрживости донетих решења.
[1]Закон о основама система образовања и васпитања („Сл. гласник РС“, број 88/2017, 27/2018 – др.закони, 10/2019, 6/2020 и 129/2021).