Обука наставника који остварују образовно-васпитни рад на српском језику у иностранству

281

Министарство просвете Републике Србије и Завод за унапређивање образовања и васпитања организовали су и реализовали обуку од јавног значаја намењену наставницима који остварују образовно-васпитни рад на српском језику у иностранству.

Тродневна обука одржана је од 30. јула до 1. августа 2025. године у хотелу „М“ у Београду. Програм су отворили државни секретар у Министарству просвете Борко Петровић и заменица директора Завода Дејана Милијић Субић. Том приликом истакнута је важност заједничког и континуираног деловања у развијању свести о значају и улози српског језика у очувању националног и културног идентитета, као и у успостављању трајних веза са отаџбином. Наставницима је упућена искрена захвалност, као и снажно охрабрење да у свом раду наставе да буду мостови између деце и њиховог језичког и културног наслеђа.

Општи циљ програма је унапређивање методичко-дидактичких компетенција наставника у односу на контекст у коме се реализује ова настава. Теме обухваћене обуком груписане су у четири целине: системски и програмски оквир образовно-васпитног рада (законски оквири; програм наставе и учења; улога наставника као језичког и културног посредника…); специфичности наставе на српском језику у иностранству (језичке компетенције ученика; прилагођавање наставе; јачање идентитетске комепетнције ученика…); методика наставе и креативне праксе (подстицајни садржаји у настави (слика, прича, песма); вишејезичност као дар за учење српског језика; богаћење лексике на природан начин уз поштовање принципа минималног напора, коришћење вештачке интелигенџције у настави на српском језику…); заједничко учење и професионални развој (размена примера добре праксе, заједничко планирање наставних активности, рефлексија о стручним искуствима, међусобна подршка и сарадња).

И овога пута, посебну вредност програму дала је размена аутентичних примера из наставне праксе, које су припремили наставници са искуством у образовно-васпитном раду у иностранству.

У завршници програма, пажња је усмерена на јединствени дигитални приручник Завода „Моја отаџбина Србија“, са освртом на његове могућности и потенцијале као подршке у раду у учионици, у самосталним или партиципативним активностима ученика, као и у примени у кућним условима, продубљивању и проширивању садржаја, сходно интересовањима ученика и њиховим индивидуалним могућностима.

Реализатори догађаја били су стручњаци из академске заједнице, образовне праксе, Министарства просвете и Завода. Програм носи 24 сата стручног усавршавања, бесплатан је за учеснике, а обезбеђено је и онлајн праћење садржаја за колегинице и колеге који нису били у могућности да похађају његову непосредну реализацију.

Овом обуком, као и заједничким промишљањем наставних стратегија, ресурса и улоге наставника као језичког, културног и идентитетског посредника, још једном је потврђена посвећеност институција да наставницима који остварују образовно-васпитни рад у иностранству пруже подршку која није само стручно усавршавање већ је системски подстрек и ослонац.