Завод за унапређивање образовања и васпитања започиње објављивање серије текстова везаних за практичну примену вештачке интелигенције у образовању и васпитању. Циљ нам је да наставницима, васпитачима, стручним сарадницима и директорима образовно васпитних установа приближимо ову тему и дамо јасне смернице и упутства на који начин се вештачка интелигенција може практично употребити у наставном процесу, ваннаставним активностима и васпитном раду. Поред питања везаних за практичну примену, бавићемо се и етичким питањима употребе вештачке интелигенције, питањима одговорности, улогом наставника, добрим и лошим странама технологије и осталим изазовима, шансама и опасностима.
*Аватар у овом видеу је генерисан употребом вештачке интелигенције у алату Canva Pro
Шта је вештачка интелигенција?
Када говоримо о вештачкој интелигенцији (ВИ), мислимо на софтвер у рачунарима или машинама који је програмиран да обавља задатке који обично захтевају људску интелигенцију (нпр. учење или расуђивање). Употребом података одређени системи вештачке интелигенције могу бити “обучени” да врше предвиђања, дају препоруке или доносе одлуке, понекад без икаквог људског учешћа (Европска комисија, 2022).
У првом у свету закону о вештачкој интелигенцији (Европска унија, 2024), ЕУ је Систем вештачке интелигенције (ВИ систем) дефинисала као „машински заснован систем који је дизајниран да функционише са различитим нивоима аутономије и који може, за експлицитне или имплицитне циљеве, генерисати резултате као што су предвиђања, препоруке или одлуке, које утичу на физичка или виртуелна окружења” (члан 3).
Брзи развој вештачке интелигенције захтева правно и стратешко регулисање овог питања. У Републици Србији је донета је Стратегија развоја вештачке интелигенције у Републици Србији за период 2020–2025 (у изради је нова Стратегија за период 2024-2030). У циљу истицања значаја поуздане и одговорне примене ВИ технологија у складу са највишим етичким и безбедносним стандардима, донете су и Eтичкe смерницe за развој, примену и употребу поуздане и одговорне вештачке интелигенције.
Вештачка интелигенција у образовању
Вештачка интелигенција већ дуги низ година игра значајну улогу у нашим животима, а да често тога нисмо ни свесни. Алати као што су паметни асистенти, препоруке на разним платформама и персонализовани огласи користе ВИ за побољшање корисничког искуства. Међутим, ове и бројне друге дигиталне услуге које користе ВИ углавном су нам пролазиле испод “радара” јер често нисмо обраћали пажњу на то како оне у позадини функционишу. Тек појавом нових напредних језичких модела генеративне ВИ као што је ChatGPT и директном интеракцијом са овим алатима, почели смо да увиђамо снагу и потенцијал технологија заснованих на ВИ.
Развој нових језичких модела ВИ у задњих пар година је био запањујуће брз. Поменути ChatGPT, развијен од стране OpenAI, достигао је милион корисника у првих пет дана након лансирања у новембру 2022. године (поређења ради, Фејсбуку је требало 10 месеци да достигне првих милион корисника, ТикТоку 9, а Инстаграму 2 и по месеца).
Овако брз развој и све већи број корисника вештачке интелигенције указује на то да ВИ све више утиче на различите аспекте живота и постаје неизоставан део савременог друштва.
Глобални раст тржишта ВИ по предвиђањима ће порасти са 621 милијарде долара у 2024. на 2,7 билиона у 2032. (Глобално тржиште вештачке интелигенције означава све компаније, производе и услуге које користе или развијају вештачку интелигенцију широм света, као и новац који се ту обрће).
*Подаци преузети са Exploding Topics (7. новембар 2024) https://explodingtopics.com/blog/ai-market-size-stats.
Графички приказ теме “ВИ у образовању” генерисан помоћу вештачке интелигенције алатом ChatGPT
Овај утицај је све видљивији и у области образовања. ВИ доноси и тек ће донети револуционарне промене у образовању, пружајући могућности за персонализацију наставе, ефикаснију организацију рада наставника и побољшање доступности образовања.
Растућа примена вештачке интелигенције има дубоке импликације на образовање, посебно на улоге наставника и вештине које су им потребне да би се успешно сналазили у технолошки унапређеном окружењу. ВИ има капацитет да обрађује огромне количине података, идентификује обрасце и помаже у доношењу одлука кроз предиктивну анализу, што може трансформисати наставу и учење (UNESCO, 2024).
Међутим, постоје и ризици који укључују угрожавање аутономије људског деловања, нарушавање приватности података, продубљивање постојећих неједнакости и дискриминација. Погрешном и неадекватном применом ВИ може свести сложене наставне процесе на аутоматизоване задатке, умањујући улогу наставника и њихов однос са ученицима.
Предности и ризици примене вештачке интелигенције у образовању
Вештачка интелигенција ће постати кључни покретач промена у образовању. Њена примена може значајно унапредити квалитет и доступност образовања, али се истовремено постављају питања о етици, заштити приватности и другим могућим негативним последицама.
За правилну употребу ВИ и њену интеграцију у образовање потребно је разумевање њених могућности и предности, али и опасности и недостатака.
Предности примене ВИ у образовању
Персонализовано учење
ВИ омогућава креирање индивидуализованих програма учења, прилагођених потребама сваког ученика. Интелигентни туторинг системи могу пратити напредак ученика, идентификовати области у којима имају потешкоће и предлагати садржаје и задатке који су оптимални за њихов ниво знања.
Подршка наставницима
ВИ може наставницима пружити значајну подршку у управљању временом и ефикаснијем педагошком приступу настави и учењу.
Алати засновани на ВИ могу аутоматизовати административне задатке, олакшати припрему наставе, обогатити и убрзати израду и проналажење ресурса потребних за наставни процес, предлагати адекватне и напредне методе рада са ученицима, помоћи у вредновању напретка ученика…
Адекватна употреба ВИ у наставном процесу омогућиће наставнику више времена за интерактивни рад са ученицима и креирање подстицајног окружења за учење на часу.
Доступност образовања
ВИ обезбеђује сталан приступ образовним садржајима, омогућавајући ученицима широм света да уче у било које време и са било ког места. Ова технологија посебно доприноси укључивању ученика са инвалидитетом или другим препрекама за учење, пружајући једнаке могућности за образовање и развој.
Ефикасност и анализа података
ВИ омогућава обраду велике количине података у кратком времену, чиме се и наставницима и образовном систему пружа дубљи и детаљнији увид у напредак, резултате и потребе ученика, али и увид у функционисање целокупног система. ВИ може помоћи у идентификацији трендова у наставном процесу, у креирању ефикаснијих стратегија и у учионици и у образовном систему уопште, реалним подацима и анализама подржати доношење нових одлука и политика…
Изазови и опасности
Приступ подацима и приватност
Употреба ВИ у образовању подразумева обраду великих количина података о ученицима као што су њихови резултати, образовни профили, навике и друге личне информације. Овде се отварају питања ко и како управља тим подацима и да ли постоје могућности за њихову злоупотребу.
Пристрасност у алгоритмима и њихова недовољна транспарентност
Алгоритми ВИ су обучени на подацима који би могли садржати пристрасности. Ово би могло да утичу на квалитет препорука и одлука.
Начин на који ВИ функционише и доноси одлуке није довољно транспарентан. Поставља се питање ко одговара за одлуке ВИ, ко их контролише и ко на њих може да утиче.
Замена људске интеракције
Постоји ризик да прекомерним ослањањем на ВИ, људска компонента у настави буде занемарена, што може негативно утицати на социјалне и емоционалне аспекте образовања (смањење социјалне и емоционалне подршке коју наставници пружају, смањење мотивације ученика…).
Неадекватна употреба
Погрешна и неадекватна употреба може произвести више штете него користи. Употреба ВИ без дубоког разумевања педагошких принципа наставе и учења неће довести до постизања образовних циљева, већ ће само повећати сложеност наставног процеса и оптерећеност ученика.
Несавршеност
ВИ није ни савршена ни непогрешива. Сваки продукт добијен уз помоћ ВИ мора бити критички сагледан и додатно проверен. ВИ може направити грешке услед неадекватних или пристрасних података, непредвиђених сценарија, погрешних алгоритама или неправилне интерпретације сложених ситуација. Наставник својом стручношћу мора контролисати продукте ВИ и филтрирати њен садржај у складу са научним принципима.
Улога наставника
Наставници су кључна компонента у коришћењу ВИ у образовању, што захтева редефинисање њихових улога и вештина.
Наставници треба да развијају неопходна знања, вештине и вредности за безбедно, ефикасно и етичко коришћење ВИ у наставној пракси, прилагођавајући њену примену образовно васпитним циљевима и потребама ученика.
Кључне улоге које наставници имају у примени ВИ у образовању:
- Педагошка улога – наставник је модератор и интегратор технологије
Наставници треба да буду обучени да разумеју и интегришу ВИ у процес наставе и учења, осигуравајући да употреба ВИ подржава процес учења уместо да га замењује. Педагошки смислена употреба ВИ подразумева одабир алата који одговарају образовним и васпитним циљевима и адаптацију наставних метода како би се користиле предности ВИ, уз стално преиспитивање њеног утицаја на процес учења. Неопходно је обезбедити да ВИ не замени људску интеракцију и педагошки рад, већ да буде средство које ће унапредити и олакшати процес наставе и учења. - Етичка улога – наставник врши етички надзор употребе ВИ
Наставници морају бити свесни етичких импликација употребе ВИ и водити рачуна о заштити ученика од потенцијалних ризика (угрожавање приватности података, могућност дискриминације…). Наставници треба да осигурају да се ВИ алати користе на начин који је у складу са етичким, професионалним и правним стандардима. - Менторска улога – наставник уводи ученике у свет ВИ
Наставници треба да уводе ученике у свет ВИ и помажу им да развију дигиталне и остале вештине за безбедно и етички исправно коришћење ВИ. - Критичка улога – наставник даје подршку критичком размишљању
Наставници играју важну улогу у развоју критичког мишљења код ученика. Указујући на ограничења и несавршености технологије, као и на могућност појаве пристрасности или нетачности у резултатима, наставник треба да подстиче ученике да промишљено анализирају информације и продукте које добијају путем ВИ алата. Циљ је да се спречи зависност од технологија и некритичко прихватање садржаја и да се ученици оспособе за самостално критичко доношење закључака и одлука. - Људска улога – наставник обезбеђује социјалну и емотивну подршку ученицима
Наставници имају задатак да осигурају да технологија не наруши међуљудске односе у процесу наставе и учења и да подстичу сарадњу, емпатију и емоционалну подршку кроз активну комуникацију и социјалне активности. Такође, наставници треба да развијају код ученика вештине и навике које доприносе дигиталном благостању, указујући на битност свесног, критичког и уравнотеженог коришћења технологија.
Компетенције за употребу ВИ у настави и учењу
Као што је већ изнето у претходном тексту, експанзија употребе ВИ у образовању захтева и редефинисање вештина и компетенција наставника. ВИ мења традиционалну улогу наставника, захтевајући од њих да постану дизајнери и модератори учења уз помоћ ВИ, али и да промовишу етичке и безбедне праксе.
Ова трансформација захтева редефинисање компетенција како би наставници могли да користе ВИ на одговоран и ефективан начин, истовремено штитећи људска права и одржавајући међуљудске односе (UNESCO, 2024).
У документу AI Competency Framework for Teachers (ВИ оквир компетенција за наставнике), истиче се пет кључних аспеката које је потребно развијати (UNESCO, 2024, стр. 23):
- Хуманоцентричан начин размишљања: Хуманоцентричан начин размишљања дефинише вредности и критички став који наставници треба да развију у погледу интеракција између људи и ВИ. Овај аспект охрабрује наставнике да увек у центар употребе ВИ у образовању ставе људска права и потребе за људским развојем. Наставници се подстичу да негују критичке методологије за процену користи и ризика од ВИ, уз очување људске аутономије и одговорности, као и разумевање утицаја ВИ на целокупно друштво.
- Етика ВИ: Етика ВИ обухвата суштинске етичке вредности, принципе, прописе, институционалне законе и практична етичка правила која наставници треба да разумеју и примене. Овај аспект дефинише постепено дубље разумевање основних етичких принципа ВИ, вештине за безбедну и одговорну употребу ВИ, као и компетенције за учешће у адаптацији етичких правила.
- Основе ВИ и њене примене: Основе ВИ и њене примене укључују концептуално знање и преносиве оперативне вештине које наставници треба да разумеју и примене како би подржали одабир, примену и креативно прилагођавање ВИ алата за изградњу окружења за учење. Очекује се да наставници стекну одговарајуће разумевање дефиниције ВИ, основних принципа његовог функционисања, као и главних категорија ВИ технологија.
- Педагогија ВИ: Подразумева сет компетенција потребних за смислену и ефективну интеграцију ВИ у наставу и учење, укључујући компетенције за валидацију и одабир прикладних ВИ алата и њихову интеграцију у педагошке методе ради подршке припреми наставе, подучавању, учењу, социјализацији, бризи о ученицима и процени учења. Овај аспект подразумева да наставници треба да развију способност критичког процењивања када и како користити ВИ у настави и учењу на етички и хуманоцентричан начин, као и да планирају и спроводе инклузивне образовне праксе уз подршку ВИ.
- ВИ за професионални развој: Компетенције које наставници треба да развијају како би користили ВИ за управљање личним сталним стручним усавршавањем и сарадничким професионалним развојем, с циљем трансформације своје наставне праксе. Ово укључује способност коришћења ВИ за процену потреба у професионалном учењу и подстицање мотивације за целоживотно учење и професионалну сарадњу.
Уобичајене заблуде о ВИ
Вештачка интелигенција je превише тешка за разумевање и коришћење.
Иако само разумевање технологија која покрећу ВИ и њено функционисање може бити тешко, за практичну примену готових модела ВИ нису потребна сложена техничка знања. Чак напротив, коришћење готових модела ВИ је често много једноставније од коришћења других софтверских решења (апликација).
Уместо разумевања функционисања ВИ, важније је разумети како да ВИ користимо на одговоран, безбедан и етички начин.
Вештачка интелигенција ће заменити наставнике
ВИ може да аутоматизује одређене задатке, поседује огромне базе података и велику брзину обраде истих. Међутим, ВИ не поседује људске особине као што су свест, емпатија, заједништво и способност успостављања дубљих емоционалних односа са ученицима. Наставникова улога у инспирисању, мотивисању и обликовању вредности ученика је нешто што ВИ неће моћи заменити.
Уместо да замени наставнике, ВИ има велики потенцијал да подржи њихов рад. Аутоматизацијом рутинских задатака и процеса, помагањем у креирању наставних материјала и ресурса или праћењем напретка ученика, ВИ ослобађа време наставницима како би се могли више посветити креативним, емпатичним и педагошким аспектима свог посла.
ВИ неће заменити наставнике, али ће дати предност оним наставницима који је користе на смислен и правилан начин у односу на наставнике који је не користе, или је користе погрешно. Наставници који интегришу ВИ у свој рад неће само унапредити свој професионални развој, већ ће припремити своје ученике за свет у којем ће ВИ играти значајну улогу.
Вештачка интелигенција неће битније утицати на образовање и васпитање
ВИ већ има значајан утицај на све аспекте друштва, науке и индустрије. Овај утицај ће се експоненцијално повећавати. Промена коју доноси ВИ је толика да слободно можемо да констатујемо да сада живимо у “Ери вештачке интелигенције”.
Образовање неће бити изузетак у овој трансформацији. Вештачка интелигенција већ сада мења начин на који учимо, подучавамо и управљамо образовним процесима. Традиционални модели наставе ће се све више интегрисати са технологијама које омогућавају персонализацију, аутоматизацију и анализу великих количина података, што ће значајно унапредити ефективност и ефикасност наставе и учења.
Вештачка интелигенција је непогрешива
Не, ВИ греши. Иако смо одушевљени њеним могућностима, став да су сви продукти које нам сервира ВИ тачни, објективни и поуздани је погрешан.
Тачност зависи од низа фактора – од података којима је нахрањена ВИ, који могу бити погрешни и непоуздани, до самих алгоритама по којима ВИ ради и који нису савршени.
Практичном употребом алата ВИ примећене су бројне грешке у одговорима, а није ретко ни да одговори садрже потпуно измишљене податке и контекст. Феномен измишљених одговора назива се “халуцинације ВИ” и огледа се у генерисању одговора који звуче веома уверљиво, али су чињенице које се интерпретирају потпуно нетачне, непостојеће или нерелевантне.
Вештачка интелигенција је опасна
Разумно је бринути о потенцијалним ризицима које ВИ доноси, али је потребно нагласити да ВИ функционише у унапред дефинисаним оквирима. Она није самосвесна и потпуно аутономна већ функционише у оквирима које је дефинисао човек.
Начин на који се користи и за шта се користи искључиво зависи од људи. Зато су многе државе, укључујући и нашу, кренуле у правно регулисање оквира у којима ће се ВИ користити.
Вештачка интелигенција је увек безбедна
Недовољна регулација и неодговорно и неетичко коришћење ВИ може довести до злоупотреба.
Осим правне регулације ове области кроз законе и смернице, неопходно је радити и на личном плану на јачању компетенција за правилно и етички одговорно коришћење ВИ.
Вештачка интелигенција није бесплатна за коришћење
Иако је већина модела ВИ комерцијалног карактера, готово сваки модел доступан на тржишту нуди и бесплатне верзије својих алата.
Бесплатне верзије обично омогућавају основне опције коришћења, са ограниченим бројем захтева у одређеном временском периоду (број питања и захтева које поставите), али ће и без приступа напредним опцијама велики број модела ВИ задовољити потребе већине корисника.
Потребно је знати енглески језик да би се користила ВИ
Готово сви модели ВИ имају веома развијене вишејезичке могућности.
У нашим текстовима приказаћемо моделе ВИ који могу да се у потпуности користе на српском језику (српски језик ћемо користити за креирање упита и захтева које упућујемо ВИ и захтеваћемо да добијени резултати буду на српском језику).
Вишејезичке опције вам омогућавају да користите било који језик у раду са ВИ.
Референце
- Влада Републике Србије. (2019). Стратегија развоја вештачке интелигенције у Републици Србији за период 2020–2025. године. Београд: Влада Републике Србије. Преузето са https://www.srbija.gov.rs/extfile/sr/437304/strategija_razvoja_vestacke_inteligencije261219_2_cyr.pdf
- Влада Републике Србије. (2023). Eтичкe смерницe за развој, примену и употребу поуздане и одговорне вештачке интелигенције. Београд: Влада Републике Србије. Преузето са линка
- Европска унија. (2024). Акт о вештачкој интелигенцији. Преузето са https://artificialintelligenceact.eu/chapter/1/
- Европска комисија. (2022). Етичке смернице за употребу вештачке интелигенције (ВИ) и података у подучавању и учењу за едукаторе. Преузето са https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d81a0d54-5348-11ed-92ed-01aa75ed71a1
- UNESCO. (2024). AI competency framework for teachers. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://doi.org/10.54675/ZJTE2084
- Exploding Topics. (7. новембар 2024). Графикон који приказује статистику величине тржишта вештачке интелигенције. Преузето 5. децембра 2024. са https://explodingtopics.com/blog/ai-market-size-stats
Практична примена
Једна од значајних предности модерних модела вештачке интелигенције је њихова широка доступност. Данас је већина ових модела доступна бесплатно или у оквиру бесплатних верзија, а њихова употреба је прилично једноставна. Овај тренд је посебно добио на замаху крајем 2022. године, када је модел генеративне ВИ ChatGPT постао јавно доступан. Од тог тренутка забележен је нагли раст интересовања и коришћења овог, али и других сличних модела који су уследили.
Шта је генеративна ВИ?
Генеративна ВИ је грана вештачке интелигенције која може да креира нове садржаје, попут текста, слике и звука. За разлику од традиционалних ВИ система који су се углавном бавили класификацијом и предвиђањем на основу постојећих података, генеративна ВИ користи обрасце из података на којима је обучена да би креативно креирала нови садржај. Ови модели су засновани на дубоком учењу и могу имитирати људске когнитивне способности.
Ова способност креирања оригиналног садржаја доноси многе могућности, али захтева и опрез, посебно када се користи у образовању, где је кључно обезбедити етичку примену и поузданост резултата ВИ.
Неки од данас највише коришћених и најзначајнијих модела вештачке интелигенције:
ChatGPT
Развијен од стране OpenAI, ChatGPT је велики језички модел способан за генерисање кохерентног и контекстуално релевантног текста. Доступан је за коришћење преко OpenAI платформе, са бесплатном верзијом која нуди основне функционалности, док напредне опције захтевају претплату.
DALL·E
Такође развијен од стране OpenAI, DALL·E је модел који генерише слике на основу текстуалних описа. Омогућава креирање оригиналних и креативних визуелних садржаја, комбинујући концепте на иновативне начине. Доступан је преко OpenAI платформе, са ограниченим бесплатним приступом. За обимније коришћење потребна је претплата.
Microsoft Copilot
Развијен од стране Microsoft-а, Copilot је ВИ асистент интегрисан у Windows и Microsoft 365 апликације, као што су Word, Excel и PowerPoint. Помоћу напредних језичких модела, Copilot помаже корисницима у креирању и уређивању докумената, анализа података и презентација. Copilot је базиран на ChatGPT технологији (Microsoft је један од великих инвеститора компаније OpenAI која је развила ChatGPT модел ВИ).
DeepSeek
DeepSeek је кинески генеративни ВИ модел који подржава обраду текста и кода, са посебним фокусом на математичке и логичке задатке. Доступан је као модел отвореног кода, што омогућава бесплатно коришћење и прилагођавање.
Gemini
Развијен од стране Google-а, Gemini је напредни генеративни ВИ модел који интегрише мултимодалне способности, омогућавајући разумевање и генерисање текста, слика и других медија. Пружа побољшане могућности резоновања и решавања проблема, са потенцијалом за примену у различитим областима. Основни модел је бесплатан и доступан свима који имају Google налоге (Gmail).
У серији текстова о вештачкој интелигенцији који ће бити објављени на сајту ЗУОВ-а, биће описане могућности практичне примене у образовању ових и многих других модела и сервиса ВИ.
ChatGPT
Први модел генеративне ВИ којим ћемо се позабавити је ChatGPT. Ово је данас најпопуларнији и вероватно тренутно најмоћнији модел ВИ.
Његова бесплатна верзија пружа многе могућности за коришћење. Иако ћете са бесплатном верзијом имати ограничен број захтева у одређеном временском периоду (број питања и захтева које му постављате), вероватно ће то бити сасвим довољно за коректно коришћење. У бесплатној верзији нису укључене и неке напредне опције и најновије верзије овог софтвера, али пратећи развој овог модела уочено је да се током времена и ове напредне опције почињу појављивати у бесплатној верзији.
Шта све можемо да урадимо са ChatGPT-ом?
- Објашњавање сложених појмова: ChatGPT може поједноставити сложене појмове из различитих наставних предмета и прилагодити их узрасту ученика.
- Решавање задатака: Може помоћи у решавању математичких, логичких и других врста задатака, пружајући корак-по-корак објашњења.
- Припрема наставних материјала: На ваш упит и уз ваше вођство може да креира текстове и визуале за потребе одређене наставне јединице или теме.
- Припрема за тестове: Креира примере тестова, квизова и других материјала за учење.
- Адаптација садржаја: Садржаји могу бити прилагођени различитим стиловима учења (визуелно, текстуално, логичко).
- Индивидуална подршка: Ученици могу добити одговоре на специфична питања, што је посебно корисно за самостално учење.
- Корекција граматике и стила: Може пружити повратне информације о правопису и граматици у писаним радовима.
- Учење језика: Пружа помоћ у учењу страних језика кроз вежбање речника, граматике и превода.
- Постављање питања: ChatGPT може постављати питања која подстичу критичко размишљање и анализу текста или ситуација.
- Дискусије: Може се користити као алат за симулацију дискусија о разним темама…
Почнимо да користимо ChatGPT
Уколико до сада нисте направили налог за коришћење ChatGPT-а, ево инструкција како да то урадите:
Корак 1: Приступ платформи
- На вашем рачунару или телефону отворите веб прегледач који користите (Chrome, Edge, Firefox или неки други) и посетите званичну веб-страницу ChatGPT-а – https://chatgpt.com/
- На почетној страници кликните на дугме „Sign Up“ или „Пријавите се“.
Корак 2: Регистрација
- Унесите валидну имејл адресу и креирајте лозинку (мора да садржи минимално 12 карактера).
- Проверите ваш имејл – стићи ће вам код који треба да прекопирате у тражено поље.
- Унесите ваше име и датум рођења.
Корак 3: Језичка подешавања
- У горњем десном углу кликните на округлу иконицу, затим на линк Setting и у новоотвореном прозору пронађите и изаберите српски језик (или други језик којим се користите).
Уколико вам је потребна додатна помоћ за креирање налога, погледајте видео туторијал испод.
Туторијал је креиран у децембру 2024. и може се десити да компанија која је власник софтвера у будућности измени неке опције и/или њихов распоред.
Осим веб верзије овог алата (https://chatgpt.com) можете на ваше уређаје инсталирати и апликације за:
- мобилне телефоне и таблете – Android верзија / iOS верзија
- десктоп рачунаре и лаптопове – Windows верзија / macOS верзија
Први кораци у практичној примени ВИ
Након што смо креирали налог за ChatGPT, испробајмо неколико његових могућности за практичну примену у настави и учењу.
На ChatGPT страници унесите упит у текстуално поље и притисните дугме enter на вашој тастатури.
Размотримо неколико сценарија употребе овог алата:
Сценарио 1: Припрема материјала за час
Проблемска ситуација у пракси
Учитељ или наставник може да унесе кратак опис теме коју предаје и затражи од ChatGPT-а да предложи:
- Главне тачке које треба обрадити на часу
- Идеје за занимљиве активности или експерименте
- Вежбе за проверу знања
Пример питања:
„Припремам час из физике о сили потиска и Архимедовом закону за ученике седмог разреда. Које су главне тачке које треба да обрадим? Можеш ли ми дати и неколико идеја за једноставне експерименте? Предложи ми питања за кратку проверу знања”
Шта добијате?
Добићете структуриран списак кључних тачака, објашњења, питања за проверу знања, као и идеје како да ученике укључите у практичан рад.
Сценарио 2: Упрошћавање и појашњавање сложених појмова
Проблемска ситуација у пракси
Учење често укључује сложене или апстрактне концепте. ChatGPT може да те појмове разложи на једноставније сегменте или понуди пример који је прилагођен узрасту ученика.
Пример питања:
„Можеш ли објаснити како функционише вештачка интелигенција, али за ученике на узрасту од 12 година?”
Шта добијате?
Добићете објашњење прилагођено млађем узрасту.
Сценарио 3: Креирање кратких тестова и квизова
Проблемска ситуација у пракси
ChatGPT може аутоматски да генерише питања везана за одређену наставну јединицу — било да су то питања са понуђеним одговорима, са кратким одговорима или есејска питања.
Пример питања:
„Састави кратак тест из биологије за ученике првог разреда гимназије на тему грађе ћелијских мембрана. Тест треба да садржи: 6 питања са понуђеним одговорима (при чему питања треба да покривају основни, средњи и напредни ниво тежине) и 5 питања за кратке одговоре који укључују основно разумевање и примену знања.”
Шта добијате?
Добijате нацрт квиза и теста који можете одмах искористити, или по потреби модификовати.
Сценарио 4: Идеје за пројектне задатке
Проблемска ситуација у пракси
Уместо класичних задатака, наставник може желети да подстакне истраживачки рад или креативно решавање проблема. ChatGPT може да понуди више идеја за пројекте.
Пример питања:
„Дај ми 3 идеје за пројектне задатке из географије који укључују истраживање климатских промена и њихов утицај на локалну заједницу.”
Шта добијате?
Добijате конкретне пројектне идеје (нпр. праћење температуре и падавина, анализа загађења ваздуха у месту где ученици живе, упоређивање са историјским подацима итд.).
Сценарио 5: Интерактивна симулација дијалога и ситуација
Проблемска ситуација у пракси
Симулације дијалога су корисне за учење страних језика, припремање ученика за јавни наступ, дебате о догађајима и чињеницама…
Пример питања:
„Глуми да си учитељ шпанског језика и да желиш са мном да водиш кратку конверзацију на тему представљања. Питај ме како се зовем, одакле сам и чиме се бавим.”
Шта добијате?
ChatGPT вам поставља питања на која можете одговарати, вежбајући вокабулар, граматику и конверзационе вештине.
Сценарио 6: Подршка индивидуализацији
Проблемска ситуација у пракси
Ако ученици желе самостално да увежбају неку тему или немају могућност консултација са наставником, могу ChatGPT питати за додатне примере задатака, објашњења, савете за учење или линкове ка литератури.
Пример питања:
„Желим да вежбам математичке задатке везане за тригонометрију. Можеш ли ми дати 10 задатака различите тежине, са кратким упутствима за решавање?”
Шта добијате?
Добићете читав сет задатака и сугестије за систематски приступ решавању, чиме се ученицима олакшава самостални рад.
КОРИСНИ САВЕТИ
- Обезбедите тачност информација
ChatGPT може повремено да да нетачан, непотпун или чак потпуно измишљен одговор. Увек проверите чињенице и допуните материјал сопственим знањем или релевантном литературом. - Прилагодите садржај узрасту и нивоу знања
Када затражите објашњење, наведите узраст ученика или њихов ниво образовања. То ће олакшati ChatGPT-у да прилагоди своје одговоре. - Користите ChatGPT као додатак, не као замену
ChatGPT је одличан алат за инспирацију, брзо добијање идеја и објашњења, али квалитетну наставу и даље обликује наставник својим личним искуством, педагошким умећем и директним контактима са ученицима. - Подстичите ученике да буду критички настројени
Ученици треба да уче како да провере тачност информација које добијају од ChatGPT-а. На овај начин развијају критичко мишљење и дигиталну писменост.
Следећи чланак о вештачкој интелигенцији
У следећем чланку приказаћемо на који начин правилно користити алат ChatGPT за квалитетно припремање за час. Вест о постављању следећег чланка биће објављена и у ЗУОВ-овој Вибер заједници НОП – Учланите се у заједницу
Испред Радне групе за вештачку интелигенцију ЗУОВ-а текст припремио
Алекса Еремија
Саветник координатор у Заводу за унапређивање образовања и васпитања
У изради овог чланка коришћена је комбинација традиционалних метода истраживања и савремених алата заснованих на генеративној вештачкој интелигенцији. Поред наведених референци, коришћена је и генеративна ВИ за генерисање и проширивање идеја, брзу и ефикасну претрагу релевантних извора, анализу података и образаца, као и за креирање сажетака текстова и публикација. Сваки генерисани садржај је прегледан, допуњен и/или исправљен људском интервенцијом ради обезбеђивања тачности и квалитета.