
Трећа радна конференција „Вештачка интелигенција и образовање“, под насловом „Осигурање квалитетног образовања у ери вештачке интелигенције – представљање Компаса Савета Европе за вештачку интелигенцију и образовање“, одржана је 8–9. октобра 2025. године у седишту Савета Европе у Стразбуру.
Том приликом званично је представљен нови стратешки алат – Компас за ВИ и образовање, намењен подршци државама чланицама у одговорној и на вредностима заснованој примени ВИ у образовању.

Компас је осмишљен да преведе стандарде Савета Европе у конкретну праксу и подржи квалитетно образовање у складу са људским правима, демократијом и владавином права. Обухвата четири међусобно повезане компоненте:
-
Писменост о ВИ: технолошку, практичну и – посебно – људску димензију (утицај на људска права, демократију и владавину права), како би ученици, наставници и грађани критички и безбедно користили ВИ.
-
Регулација и управљање: развој нацрта правног инструмента за употребу ВИ система у образовању, усклађеног са Оквирном конвенцијом о ВИ (2024) и потребама школа и високог образовања.
-
Настава, учење и оцењивање уз ВИ: алати и смернице за доносиоце политика, установе образовања и наставнике за одговорну педагошку интеграцију ВИ.
-
Вредновање едукативних технологија (укључујући ВИ): европски референтни оквир са језгром наднационалних критеријума и препорукама за флексибилну примену на националном нивоу.

Првог дана званично је представљен Компас и одржане су пленарне расправе, преглед иновативних ВИ алата и паралелне радионице. Другог дана уследиле су практичне лабораторије и разговори кључних актера образовних политика и праксе, а сусрет је закључен договором о заједничким смерницама и даљим корацима имплементације.
Учесници из Србије
Конференцији су присуствовали представници Завода за унапређивање образовања и васпитања и Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања. У оквиру радних група учествовали су у дефинисању критеријума и алата за примену Компаса у националном контексту.

Компас настаје у тренутку убрзане примене генеративних и других ВИ система у образовању, док су докази о њиховим ефектима и безбедности на системском нивоу и даље ограничени. Његова је сврха да подстакне кохерентне, доказима засноване и на вредностима утемељене политике – од писмености о ВИ и педагошке праксе, до заштите права ученика и наставника и правичног, транспарентног вредновања едукативних технологија.