back to top

Дигитална учионица/дигитално компетентан наставник

– увођење електронских уџбеника и дигиталних образовних материјала

Циљ пројекта “Дигитална учионица/дигитално компетентан наставник – увођење електронских уџбеника и дигиталних образовних материјала” је професионално оснаживање наставника за коришћење савремене информационо-комуникационе технологије у свакодневној настави, оспособљавање наставника за коришћење дигиталних уџбеника и отворених образовних ресурса, као и коришћење система за управљање наставом и учењем у дигиталном окружењу и већег броја алата за самостално креирање образовних ресурса.

Број наставника/стручних сарадника/директора који су завршили обуку

2018. године: 2069
2019. године: 9.492
2020. године: 18.720
2021. године: 27.099
2022. године: 7.539
2023. године: 5.216
2024. године: 4109

УКУПНО: 74.244

Један од главних циљева Владе Републике Србије и Министарства просвете јесте укључивање Србије у глобалне друштвене и економске токове кроз већу примену информационих технологија, а у том процесу значајан чинилац представља и информатизација образовног система кроз развој и имплементацију образовних политика адекватних за образовање у дигиталном добу, изградња савремене информационо-комуникационе инфраструктуре у школама кроз набавку опреме, увођење интернета у све школске објекте и изградњу капацитета наставника.

Током прве фазе пројекта спроведен је поступак набавке информационо комуникационих технологија за школе, а да би споменута опрема добила и практичну и свакодневну примену, креирана је и спроведена обука наставника чији је циљ унапређење дигиталних компетенција наставника, стручних сарадника и директора школа, кроз интеграцију дигиталних образовних материјала и електронских уџбеника у наставни процес. Обуку је креирао и спроводио Завод за унапређивање образовања и васпитања.

Фазе реализације пројекта:

  • 2018. – Пилот пројекат 2000 дигиталних учионица (набавка рачунарске опреме за 2000 учионица и изградња интернет инфраструктуре, обука 69 ментора/водитеља и обука уживо за 2000 наставника 1. и 5. разреда основних школа).
  • 2019. – Обука “Дигитална учионица/дигитално компетентан наставник – увођење електронских уџбеника и дигиталних образовних материјала” је реализована уживо и њу је похађало 9.492 полазника (наставника, стручних сарадника и директора).
  • 2020-2024. – Услед пандемије, 2020. године обука се премешта у онлајн окружење. Обуку је 2020. године завршило 18.720 полазника, 2021. године 27.099 полазника, 2022. године 7.539 полазника, 2023. године 5.216 полазника, а 2024. године — полазника.

Извештаји о реализацији обука:

Дигиталне компетенције данас су компетенције од суштинског значаја за све запослене и грађане. Основне дигиталне компетенције се развијају у систему образовања, а ниво поседовања дигиталних компетенција ученика, између осталог, зависи од нивоа дигиталних компетенција наставника. Стога се од наставника очекује да поседују одговарајући ниво информатичке, информационе, дигиталне и медијске писмености, као и да у својим наставним областима користе модерне концепте, методе и алате који претпостављају смислену употребу информационо-комуникационих технологија.

Министарство просвете, науке и технолошког развоја је покренуло пројекат „Дигитална учионица”.

Завод за унапређивање образовања и васпитања је задужен за реализацију дела наведеног пројекта: обуку наставника.

Обука “Дигитална учионица/дигитално компетентан наставник – увођење електронских уџбеника и дигиталних образовних материјала” спроводи се од 2018. године.

2018. и 2019. године обуке су реализоване уживо, а од 2020. године обука се пребацује у онлајн окружење и у потпуности се реализује путем интернета.

Циљ обуке је професионално оснаживање наставника за коришћење савремене информационо-комуникационе технологије у свакодневној настави, оспособљавање наставника за коришћење дигиталних уџбеника и отворених образовних ресурса, као и коришћење система за управљање наставом и учењем у дигиталном окружењу и већег броја алата за самостално креирање образовних ресурса.

Специфични циљеви

  • професионално оснаживање наставника за коришћење савремене информационо-комуникационе технологије у свакодневној настави;
  • упознавање са педагошким принципима употребе савремени савремене информационо-комуникационе технологије у настави;
  • коришћење основних и напредних поставки графичког оперативног система; самостално коришћење периферних уређаја рачунарског система (штампач, скенер, пројектор, интерактивна табла);
  • практична примена дигиталних уџбеника у наставном процесу која пружа наставнику могућности за реализацију наставе на савремен начин уз интегрисање наставних садржаја, а самим тим и рационалније коришћење времена;
  • упознавање са савременим алатима за управљање учењем – ЛМС платформе; подстицање наставника на додатну интеракцију са ученицима применом технологије у настави;
  • упознавање са сетом дигиталних алата за израду образовних материјала и садржаја.

Приоритетне области на које се програм односи

П1 – Унапређивање дигиталних компетенција ученика и наставника и употреба информационо-комуникационих технологија у реализацији образовно-васпитног процеса

Компетенције које програм развија

Програм обуке је креиран према програму наставе и учења оријентисаном на процес и резултате (исходе) учења и усмерен је на развијање следећих компетенција наставника:

  • (К1) компетенције за уже стручну oбласт
  • (К2) компетенције за поучавање и учење

Зашто Дигитална учионица?

Савремене дигиталне технологије имају потенцијал да подрже учење ученика кроз индивидуализоване методе наставе како би се задовољиле потребе свакога од њих, у обиму који је доскора био незамислив. Информациона и интелектуална подршка која је постала доступна кроз процесе дигитализације образовања помаже наставницима да прилагоде своје активности потребама појединачних ученика како би добили одговарајући савет и били усмерени у право време. Дигитална технологија се користи и да би се превазишао недостатак података и на глобалном и на националном нивоу. Она олакшава генерисање информација у реалном времену и предиктивну аналитику, побољшавајући на тај начин интеграцију процеса доношења одлука и одређивања развојних приоритета. Штавише, ове технологије омогућавају драгоцене повратне информације не само о ефикасности конкретног наставног процеса, већ и о ефикасности образовне политике, чиме се подстиче континуирано побољшање и оптимизација активности у овој области

Тренутно се о образовању практично и не говори без помињања вештачке интелигенције која има утицај на све његове области – сврху образовања, наставне садржаје и методе, као и концепт процене ученичких постигнућа. Од 2015. године број радова о вештачкој интелигенцији у образовању расте. Истраживачка питања у овој области широко се могу класификовати у три области. Прва је Образовање за разумевање вештачке интелигенције у оквиру које се разматра развијање способности разумевања и руковања системима вештачке интелигенције. Друга област је Образовање помоћу вештачке интелигенције, која разматра примену вештачке интелигенције на ефективну наставу и учење у сваком од школских предмета. Трећа област је Тренинг стручњака за вештачку интелигенцију која разматра подршку стручњацима који развијају вештачку интелигенцију и наставнике који подучавају о вештачкој интелигенцији.

*текст преузет из документа “Оквир дигиталних компетенција – Наставник за дигитално доба 2023”

БАЗА ЗНАЊА

УСКОРО
Базу знања чине све лекције и туторијали обуке.

База радова - домаћих радова наставника

Циљ обуке “Дигитална учионица/дигитално компетентан наставник” јесте оспособљавање наставника за припрему, подешавање и коришћење дигиталних образовних садржаја и практичну примену дигиталног образовног материјала и  дигиталних уџбеника у наставном процесу.

У процесу обуке сви наставници су имали задатак да израде припрему за дигитални час, у складу са представљеним програмом обуке и уз менторску подршку својих водитељ.

Базу радова чине изабрани домаћи задаци из циклуса обука одржаних од 2020. године.

Иако ови радови не представљају угледне часове (као што је случај у неким другим конкурсима ЗУОВ-а), већ се ради о продуктима и задацима спроведене обуке, они имају практичну и употребну вредност као предлози и идеје активности које наставници могу да спроведу у својој непосредној пракси.

Од постављање Базе радова до новембра 2024. године, радови из Базу су били преузети 258.671 пут. Новембра 2024. године База је пренета на ову страницу и тада је ресетована статистика преузимања (приказана за сваки рад посебно).