Вештачка интелигенција у образовању: Припрема за час

9810

Завод за унапређивање образовања и васпитања објављује серију текстова везаних за практичну примену вештачке интелигенције у образовању и васпитању. Циљ је да се наставницима, васпитачима, стручним сарадницима и директорима образовно васпитних установа приближи ова тема и понуде јасне смернице и упутства на који начин се вештачка интелигенција може практично, етички и безбедно употребити у наставном процесу, ваннаставним активностима и васпитном раду.

Претходно објављен чланак

Значај припреме за час у савременој настави

Припрема за час (писана припрема за час) представља сложен когнитивни процес и систематску практичну активност којом наставник, ослањајући се на своје педагошко знање и знање о наставном садржају, осмишљава и организује процес наставе и учења за дефинисани део садржаја, унутар прецизно одређеног временског оквира и за конкретну групу ученика.

Основни циљ овог процеса јесте да омогући ученицима достизање унапред дефинисаних циљева, односно исхода учења.

Припрема за час је “мапа пута” наставника, која га води кроз наставни процес и помаже му да ефективно користи расположиво време, ресурсе и знања за постизање образовних циљева на часу.

Процес писања припреме за час превазилази пуко административно испуњавање форме. Овај процес захтева пажљиво промишљање и доношење одлука о томе шта ће се учити, како ће се учити, које методе и ресурси ће се користити и како ће се процењивати стечена знања и вештине.

Квалитет припреме за час директно утиче не само на постигнуће ученика, већ и на њихову унутрашњу мотивацију, степен ангажовања у наставном процесу, развој кључних компетенција за живот и рад, као и на формирање позитивних ставова према учењу. Истовремено, квалитетна припрема значајно доприноси ефикасности рада самог наставника, утиче на његово задовољство послом, смањује ниво професионалног стреса и подстиче континуирани професионални развој.

Планирање сопственог рада је обавезна активност наставника којом показује професионализам и посвећеност послу.

Планирање рада наставника подразумева:

  • годишњи, глобални план– план којим наставник планира сопствени рад за школску годину на основу школског програма и програма наставе и учења;
  • месечни, оперативни, план– план којим наставник планира рад на месечном нивоу или нивоу теме, а на основу глобалног плана и школског програма;
  • припреме за час – план којим наставник планира реализацију часа.

Обавеза припреме наставника дефинисана је у:

  • Правилнику о норми часова непосредног рада са ученицима наставника, стручних сарадника и васпитача у основној школи
  • Правилнику о педагошкој норми свих облика образовно – васпитног рада наставника и стручних сарадника у средњој школи

У Правилнику о стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја велика пажња посвећена је и припремању наставника за реализацију образовно-васпитног процеса. Овај документ, који представља основу за вредновање и усмеравање рада наставника у Републици Србији, прецизно дефинише знања, вештине и ставове које је потребно развијати ради успешног планирања, организовања и извођења наставе. Припремање наставника, у оквиру ових стандарда, обухвата низ активности које су усмерене на прилагођавање наставног процеса различитим потребама и могућностима ученика, доследно поштовање наставних планова и програма, као и иновативно коришћење савремених метода, техника и образовних технологија. Такође, стандарди налажу да наставник континуирано прати и вреднује оствареност циљева и стандарда учења, те унапређује сопствену праксу у складу са актуелним образовним тенденцијама.

У тексту испод издвојене су и детаљније образложене кључне компетенције и активности које чине основу квалитетне припреме наставника за све фазе образовно-васпитног рада, у складу са одредбама наведеног правилника.

КОМПЕТЕНЦИЈЕ ЗА НАСТАВНУ ОБЛАСТ, ПРЕДМЕТ И МЕТОДИКУ НАСТАВЕ
Планирање
– Програм рада припрема тако да уважава: стандардне постигнућа, наставни план и програм
и индивидуалне разлике ученика, водећи рачуна о садржајној и временској усклађености;
– Планира и програмира рад, водећи рачуна да садржај учини доступним ученицима
(пријемчив, разумљив, интересантан);
– Планира примену различитих метода, техника и облика рада и доступних наставних
средстава ради ефикасности и ефективности наставног процеса;
– Планира и програмира садржаје наставе водећи рачуна о корелацији, како хоризонталној,
тако и вертикалној;
– Планира информисање о новим трендовима и примену одговарајућих и доступних
технологија у образовању;
– Планира проверу остварености прописаних образовних стандарда и циљева учења
наставног предмета.

КОМПЕТЕНЦИЈЕ ЗА ПОУЧАВАЊЕ И УЧЕЊЕ
Планирање
– Планира активности полазећи од знања и искустава којима ученици располажу,
индивидуалних карактеристика и потреба ученика, постављених циљева, исхода, садржаја и
карактеристика контекста у којем ради;
– Планира активности којима се развијају научни појмови код ученика;
– Планира подстицање критичког, аналитичког и дивергентног мишљења;
– Планира различите начине праћења и вредновања рада и напредовања ученика.

КОМПЕТЕНЦИЈЕ ЗА ПОДРШКУ РАЗВОЈУ ЛИЧНОСТИ УЧЕНИКА
Планирање
– Планира различите активности којима ангажује све ученике, уважавајући њихове
индивидуалне разлике у социјалном и емоционалном развоју;
– Планира и усклађује свој рад са психофизичким и развојним карактеристикама ученика,
прихватајући ученика као личност у развоју;
– Планира начине и поступке подстицања самопоуздања и самопоштовања код ученика:
– Планира интеракцију свих учесника у образовно-васпитном раду, засновану на поштовању
различитости и уважавању потреба;
– Планира различите активности којима подстиче креативност и иницијативу ученика.

КОМПЕТЕНЦИЈЕ ЗА КОМУНИКАЦИЈУ И САРАДЊУ
Планирање
– Планира систематску сарадњу са родитељима/старатељима и другим партнерима у
образовно-васпитном раду на основу анализе мреже могућих партнера и доступне ресурсе;
– Планира различите облике мотивисања за сарадњу;
– Осмишљава ситуације и активности у којима се пружа могућност за примену
комуникацијских вештина.


У Правилнику о стандардима квалитета рада установе, једна од кључних области квалитета односи се на програмирање, планирање и извештавање. Ова област обухвата стандарде који истичу значај свестраног и усмереног планирања образовно-васпитног рада у школи, са циљем остваривања образовних циљева, стандарда постигнућа и развоја компетенција код ученика:

II. СТАНДАРДИ КВАЛИТЕТА РАДА ШКОЛЕ
ОБЛАСТ КВАЛИТЕТА 1: ПРОГРАМИРАЊЕ, ПЛАНИРАЊЕ И ИЗВЕШТАВАЊЕ

  • 1.3. Планирање образовно-васпитног рада усмерено је на развој и остваривање циљева образовања и васпитања, стандарда постигнућа/исхода у наставним предметима и општих међупредметих и предметних компетенција.
    • 1.3.1. Наставници користе међупредметне и предметне компетенције и стандарде за глобално планирање наставе и исходе постигнућа за оперативно планирање наставе.
    • 1.3.2. У оперативним плановима наставника и у њиховим дневним припремама видљиве су методе и технике којима је планирано активно учешће ученика на часу.
    • 1.3.3. Планирање допунске наставе и додатног рада је функционално и засновано је на праћењу постигнућа ученика.
    • 1.3.4. У планирању слободних активности уважавају се резултати испитивања интересовања ученика.
    • 1.3.5. Планирање васпитног рада са ученицима засновано је на аналитичко-истраживачким подацима, специфичним потребама ученика и условима непосредног окружења.
    • 1.3.6. Припреме за наставни рад садрже самовредновање рада наставника и/или напомене о реализацији планираних активности.

У Правилницима о плану и програму наставе и учења, у упутствима за дидактичко – методичко остваривање програма, дају се препоруке за планирање наставе и учења (структура текста који следи није иста у свим плановима и програмима за различите предмете, тј. дате су смернице само из неких од програма наставе и учења. Конкретне смернице за ваш предмет потражите у плану и програму наставе и учења вашег предмета.):

*****

I. Препоруке за планирање наставе и учења

Полазећи од датих исхода учења и кључних појмова садржаја, од наставника се очекује да дати програм контекстуализује, односно да испланира наставу и учење према потребама одељења имајући у виду карактеристике ученика, наставне материјале које ће користити, техничке услове, наставна средства и медије којима школа располаже, као и друге ресурсе школе и локалне средине.

Приликом планирања наставе и учења потребно је руководити се:

  • индивидуалним разликама међу ученицима у погледу начина учења, темпа учења и брзине напредовања;
  • интегрисаним приступом у којем постоји хоризонтална и вертикална повезаност унутар истог предмета и различитих наставних предмета;
  • партиципативним и кооперативним активностима које омогућавају сарадњу; – активним и искуственим методама наставе и учења;
  • уважавањем свакодневног искуства и знања које је ученик изградио ван школе, повезивањем активности и садржаја учења са животним искуствима ученика и подстицањем примене наученог и свакодневном животу;
  • неговањем радозналости, одржавањем и подстицањем интересовања за учење и континуирано сазнавање;
  • редовним и осмишљеним прикупљањем релевантних података о напредовању ученика, остваривању исхода учења и постигнутом степену развоја компетенција ученика.

Како су исходи дефинисани за крај наставне године, наставник треба да их операционализује прво у оперативним плановима, а потом и на нивоу конкретне наставне јединице. Од њега се очекује да за сваку наставну јединицу, у фази планирања и писања припреме за час, дефинише исходе за час који воде ка остваривању исхода прописаних програмом.

При планирању треба, такође, имати у виду да се исходи разликују. Неки се лакше и брже могу остварити, али је за већину исхода потребно више времена и више различитих активности.

Посебну пажњу током непосредне припреме за наставу треба посветити планирању и избору метода и техника, као и облика рада. Њихов избор је у вези са исходима учења и компетенцијама које се желе развити, а одговара природи предмета, конкретним садржајима и карактеристикама ученика. У том смислу на наставнику је да осмишљава разноврсне активности, како своје, тако и активности ученика. Очекује се да ученици у добро осмишљеним и разноврсним активностима наставе развијају своје компетенције целоживотног учења кроз самостално проналажење информација, критичко разматрање, обраду података на различите начине, презентацију, аргументовану дискусију, показивање иницијативе и спремности на акцију.

Од наставника се очекује да континуирано прати и вреднује свој рад и по потреби изврши корекције у свом даљем планирању. Треба имати у виду да се неке планиране активности у пракси могу показати као неодговарајуће зато што су, на пример, испод или изнад могућности ученика, не обезбеђују остваривање исхода учења, не доприносе развоју компетенција, не одговарају садржају итд. Кључно питање у избору метода, техника, облика рада, активности ученика и наставника јесте да ли је нешто релевантно, чему то служи, које когнитивне процесе код ученика подстиче (са фокусом на подстицање когнитивних процеса мишљења, учења, памћења), којим исходима и компетенцијама води.

*****

УПУТСТВО ЗА ДИДАКТИЧКО-МЕТОДИЧКО ОСТВАРИВАЊЕ ПРОГРАМА

I. ПЛАНИРАЊЕ НАСТАВЕ И УЧЕЊА

Већина предметних исхода постиже се кроз непосредну истраживачку активност ученика, а уз подстицај и подршку наставника. Најефикасније методе наставе и учења јесу оне које ученика стављају у адекватну активну позицију у процесу развијања знања и вештина. При остваривању циља предмета и достизању исхода мора се имати у виду да су садржаји, методе наставе и учења и активности ученика неодвојиви у наставном процесу. Да би сви ученици достигли предвиђене исходе и да би се остварио циљ наставе историје, потребно је да наставник упозна специфичности начина учења својих ученика и да према њима планира и прилагођава активности. Наставник има слободу да сам одреди распоред и динамику активности за сваку тему, уважавајући циљ предмета и дефинисане исходе. Редослед исхода не исказује њихову важност јер су сви од значаја за постизање циља предмета. Између исхода постоји повезаност и остваривање једног исхода доприноси остваривању других исхода.

Програм оријентисан на процес и исходе учења наставнику даје већу слободу у креирању и осмишљавању наставе и учења. Улога наставника је да контекстуализује дати програм потребама конкретног одељења имајући у виду: састав одељења и карактеристике ученика; уџбенике и друге наставне материјале које ће користити; техничке услове, наставна средства и медије којима школа располаже; ресурсе, могућности, као и потребе локалне средине у којој се школа налази.

Полазећи од датих исхода и садржаја, наставник најпре креира свој годишњи план рада из кога ће касније развијати своје оперативне планове. Од њега се очекује и да, у фази планирања и писања припреме за час, дефинише исходе за сваку наставну јединицу. При планирању треба имати у виду да се исходи разликују, да се неки лакше и брже могу остварити, али је за већину исхода потребно више времена и више различитих активности. Наставник за сваки час планира и припрема средства и начине провере остварености пројектованих исхода. У планирању и припремању наставе и учења, наставник планира не само своје, већ и активности ученика на часу. Поред уџбеника, као једног од извора знања, на наставнику је да ученицима омогући увид и искуство коришћења и других извора сазнавања.

Добро осмишљена питања наставника имају подстицајну функцију за развој историјског мишљења и критичке свести, не само у фази утврђивања и систематизације градива, већ и у самој обради наставних садржаја. У зависности од циља који наставник жели да оствари, питања могу имати различите функције, као што су: фокусирање пажње на неки садржај или аспект, подстицање поређења, трагање за објашњењем. Одговарајућа питања могу да послуже и као подстицај за елементарна историјска истраживања, прилагођена узрасту и могућностима ученика, што доприноси достизању прописаних стандарда постигнућа.

Настава би требало да помогне ученицима у стварању што јасније представе не само о томе „како је уистину било”, већ и зашто се нешто десило и какве су последице из тога проистекле. Треба искористити и утицај наставе и учења историје на неговање језичке и говорне културе (вештине беседништва и дебате), као и на развијање културе сећања и свести о друштвеној одговорности и људским правима.

*****

I. ПЛАНИРАЊЕ НАСТАВЕ И УЧЕЊА

Потребно је да наставник за сваку наставну јединицу, у фази планирања и писања припреме за час, у односу на одабрани исход, дефинише исходе специфичне за дату наставну јединицу. Препорука је да наставник планира и припрема наставу самостално и у сарадњи са колегама због успостављања корелација са предметима. У фази планирања наставе и учења треба имати у виду да је уџбеник наставно средство и да он не одређује садржаје предмета.


Кључне компоненте квалитетне припреме

(кликните на компоненту за детаље)

Циљеви/исходи учења

Ово је полазна тачка и најважнији елемент планирања. Исходи учења представљају јасне, мерљиве и конкретне исказе о томе шта се очекује да ученици знају, разумеју и умеју да ураде као резултат учешћа у наставном процесу.

Они треба да буду формулисани тако да су усмерени на ученика, да произилазе из дефинисаних компетенција и да имплицирају различите нивое когнитивних процеса (памћење, разумевање, примена, анализа, синтеза, евалуација).

Исходи повезују све фазе планирања – од глобалног до оперативног плана и дневне припреме – и служе као основа за избор активности и стратегија процене. Јасно дефинисани исходи омогућавају наставнику да фокусира наставу, а ученицима да разумеју сврху учења.

Наставне активности и стратегије

На основу дефинисаних исхода, наставник бира и осмишљава конкретне активности и задатке који ће ученике активно укључити у процес учења и омогућити им постизање циљева.

Ефективно планирање подразумева разматрање различитих наставних метода (нпр. предавање, дискусија, демонстрација, решавање проблема, истраживачки рад, кооперативно учење, пројектна настава…) и облика рада (фронтални, групни, индивидуални).

Важно је планирати активности које су занимљиве, релевантне за ученике и које подстичу развој критичког мишљења и других вештина. Такође, треба размотрити различите начине презентовања материјала (примери из стварног живота, аналогије, визуелна средства) како би се изашло у сусрет различитим стиловима учења.

Провера разумевања/процена

Планирање укључује осмишљавање начина на које ће наставник континуирано пратити и процењивати разумевање и напредак ученика током часа (формативна процена) и на крају наставне целине (сумативна процена).

Ово може укључивати постављање циљаних питања, посматрање рада ученика, кратке провере знања, анализу продуката рада ученика или дискусије.

Формативна процена је посебно важна јер пружа правовремене повратне информације и наставнику и ученицима, омогућавајући прилагођавање наставе и учења.

Материјали и ресурси

Идентификација, одабир и припрема свих неопходних наставних средстава, материјала, алата и технологија које ће подржати реализацију планираних активности.

Ово може укључивати уџбенике, радне листове, презентације, видео материјале, лабораторијску опрему, дигиталне апликације и друге ресурсе.

Структура и временски оквир

Логичко организовање наставних активности у повезану и смислену целину, са јасно дефинисаним уводним, главним и завршним делом часа.

Важно је реално проценити време потребно за сваку активност и предвидети одређену флексибилност како би се могло одговорити на неочекивана питања или потребе ученика.

Дељење плана часа са ученицима (нпр. кроз агенду на табли) може помоћи у њиховом ангажовању и праћењу наставе.

Диференцијација

Планирање стратегија за прилагођавање наставе како би се изашло у сусрет индивидуалним потребама, способностима, интересовањима и темпу учења свих ученика у одељењу.

Ово може укључивати варијације у садржају, процесу учења, продуктима рада или окружењу за учење. Посебно је важно у хетерогеним одељењима и при раду са ученицима са посебним образовним потребама.

Ове компоненте нису изоловане, већ су међусобно повезане и зависне. На пример, јасно дефинисани исходи учења директно утичу на избор наставних активности и метода процене. Промена у исходима захтеваће и прилагођавање активности и начина провере како би се одржала усклађеност и логичност целокупног плана.

Потребно је истаћи да планирање није само активност која претходи часу (пре-активна фаза). Оно обухвата и рефлексију током наставе (интерактивне одлуке) и рефлексију након реализације часа. Анализа онога што је било успешно, шта није функционисало и зашто, представља основу за унапређивање будућег планирања и наставе. Овај рефлексивни циклус чини планирање моћним алатом за континуирани професионални развој наставника. Кроз рефлексију о сопственој пракси, наставници уче из искуства, идентификују области које је потребно унапредити и постепено изграђују своју експертизу.

Припреме за час помоћу вештачке интелигенције (ВИ)

Развој вештачке интелигенције отвара нове могућности за подршку наставницима у многим сегментима њиховог рада, па тако и у сегменту припреме за час.

Потенцијал ВИ алата у процесу припреме

Можемо идентификовати 4 кључна начина на која ВИ може унапредити припрему за час:

Генерисање садржаја

Савремени ВИ модели показују способност да на основу унетих параметара (нпр. наставна тема, узраст ученика, циљеви учења, жељене методе) аутоматски генеришу различите елементе наставног плана. Ово укључује нацрте комплетних припрема за час, предлоге занимљивих активности, разноврсне задатке за ученике, питања за проверу разумевања и дискусију, па чак и нацрте инструмената за процену (квизови, рубрике). Ови алати могу послужити као корисна полазна тачка или извор инспирације за наставнике.

Подршка персонализацији учења и диференцијацији наставе

Планирање и реализација диференциране наставе, која узима у обзир индивидуалне разлике међу ученицима, представља један од највећих изазова за наставнике, посебно у великим и хетерогеним одељењима. Вештачка интелигенција нуди значајан потенцијал за превазилажење ових изазова.

ВИ системи могу анализирати податке о учењу и идентификовати специфичне потребе сваког ученика. На основу ових анализа, ВИ алати могу током фазе планирања:

  • Предложити конкретне модификације активности или задатака за ученике којима је потребна додатна подршка или већи изазов.
  • Генерисати различите верзије наставних материјала прилагођене различитим нивоима читања или предзнања.
  • Препоручити додатне ресурсе за ученике који брже напредују или показују посебна интересовања.
  • Помоћи у креирању флексибилних путања учења.

Коришћење ВИ алата може учинити процес планирања диференцијације знатно лакшим, бржим и систематичнијим. Ово може довести до стварања инклузивнијих и правичнијих окружења за учење, где сваки ученик добија подршку која му је потребна да оствари свој пуни потенцијал.

Предлагање релевантних ресурса

Проналажење квалитетних, релевантних и узрасту прилагођених наставних ресурса може бити веома временски захтевно. ВИ системи могу скенирати огромне онлајн базе података (образовне платформе, дигиталне библиотеке, академске часописе, отворене образовне ресурсе) и на основу задатих критеријума (тема, исход учења, тип ресурса) брзо предложити наставнику најрелевантније чланке, видео снимке, интерактивне симулације, вежбе или студије случаја.

Аутоматизација административних задатака

Припрема за час често укључује и низ рутинских, административних послова. ВИ може помоћи у њиховој аутоматизацији, као што је форматирање припрема према задатом шаблону, провера усклађености планираних исхода и активности са националним стандардима или програмима, креирање прегледних временских планова или нпр. превођење материјала.

Предности коришћења ВИ: Уштеда времена и смањење оптерећења

Једна од најчешће истицаних предности коришћења ВИ у припреми за час јесте потенцијал за значајну уштеду времена и смањење административног оптерећења наставника. Иако је употреба ВИ у образовним системима тек у зачетку, прва истраживања на ову тему указују на значајну везу између употребе ВИ и смањења оптерећења наставника.

Тако нпр. истраживање спроведено у децембру 2024. године у Великој Британији, које су спровеле Национална фондација за образовна истраживања (NFER) и Фондација за образовни фонд (EEF) сугерише да уштеда времена у припремању наставе коришћењем ChatGPT модела ВИ износи 31% (линк ка резултатима истраживања). 

Истраживање под називом “AI to the Rescue: Exploring the Potential of ChatGPT as a Teacher Ally for Workload Relief and Burnout Prevention”, објављено у часопису Research and Practice in Technology Enhanced Learning (2024), износи закључак да употреба ВИ алата значајно смањује време које наставници троше на припрему, омогућавајући им да се више фокусирају на интеракцију са ученицима и друге педагошке аспекте наставе (линк ка резултатима истраживања).

Компаративна анализа: Традиционална припрема наспрам припреме уз подршку ВИ

Примена вештачке интелигенције у припреми наставе отвара питање у којој мери се овај савремени приступ разликује од традиционалног планирања, заснованог искључиво на знањима, вештинама и расположивим ресурсима наставника. Сагледавање предности и ограничења оба модела може допринети бољем разумевању могућности њихове међусобне допуне и интеграције.

Кликните на аспект испод да бисте видели поређење:

Утрошак времена

Традиционална припрема ВИ подржана припрема
Опис: Захтева значајно време, посебно за детаљно планирање, истраживање ресурса и диференцијацију.


Предности: Омогућава дубоко промишљање.


Мане: Временски интензивна, изазов за наставнике са великим оптерећењем.

Опис: Потенцијал за значајну уштеду времена аутоматизацијом рутинских задатака (генерисање нацрта, претрага ресурса).


Потенцијалне предности: Ослобађа време за педагошки рад.


Потенцијални изазови/мане: Захтева време за учење алата; квалитет излаза може варирати.

Генерисање идеја/садржаја

Традиционална припрема ВИ подржана припрема
Опис: Ослања се на знање, искуство и креативност наставника.


Предности: Висок степен оригиналности и прилагођености контексту.


Мане: Може бити ограничено индивидуалним капацитетима; ризик од понављања.

Опис: Може брзо генерисати широк спектар идеја, структура и садржаја.


Потенцијалне предности: Извор инспирације; помаже у генерисању великог броја идеја.


Потенцијални изазови/мане: Ризик од генеричких или површних предлога; недостатак дубоког разумевања контекста.

Персонализација/диференцијација

Традиционална припрема ВИ подржана припрема
Опис: Захтева од наставника да анализира потребе ученика и ручно креира прилагођавања.


Предности: Дубоко разумевање индивидуалних особина и потреба ученика.


Мане: Веома захтевно, посебно за извођење у великим одељењима.

Опис: Може анализирати податке о особинама и потребама ученика и предлагати циљане стратегије и материјале.


Потенцијалне предности: Олакшава и систематизује диференцијацију; креира велики број разноврсних предлога.


Потенцијални изазови/мане: Зависи од доступности и квалитета података; постављају се етичка питања приватности; ризик од алгоритамске пристрасности.

Приступ ресурсима

Традиционална припрема ВИ подржана припрема
Опис: Зависи од доступности школских ресурса и способности наставника да пронађе и процени материјале.


Предности: Наставник бира ресурсе које добро познаје.


Мане: Број и врста ресурса може бити ограничена; временски захтевно.

Опис: Омогућава брз приступ огромним базама дигиталних ресурса.


Потенцијалне предности: Шири избор; ефикаснија претрага.


Потенцијални изазови/мане: Потреба за критичком проценом квалитета предложених ресурса; ризик од преоптерећености информацијама.

Креативност/флексибилност

Традиционална припрема ВИ подржана припрема
Опис: Омогућава висок степен педагошке креативности и флексибилности у прилагођавању плана.


Предности: Аутентичност; одговор на тренутне потребе.


Мане: Захтева висок ниво експертизе.

Опис: Може ограничити креативност ако се користи некритички; ипак, може подстаћи креативност нудећи нове идеје.


Потенцијалне предности: Може служити као полазна тачка за нове приступе.


Потенцијални изазови/мане: Ризик од ослањања на генерисане, уместо на оригиналне идеје.

Потребна експертиза

Традиционална припрема ВИ подржана припрема
Опис: Захтева дубоко педагошко знање, знање о садржају и искуство.


Предности: Развија професионалне компетенције.


Мане: Изазов за почетнике.

Опис: Захтева педагошку експертизу плус дигиталну писменост и вештине критичког коришћења ВИ алата.


Потенцијалне предности: Може пружити подршку мање искусним наставницима; олакшава приступ знањима из педагошких области и области предмета.


Потенцијални изазови/мане: потреба за додатном обуком; ризик од злоупотребе алата и коришћења без разумевања.

Поређење указује да ни традиционални ни ВИ-подржани приступ нису сами по себи супериорни у свим аспектима. Традиционална припрема негује дубоко разумевање контекста, педагошку креативност и ослања се на незаменљиво искуство наставника. Међутим, она је временски захтевна и може бити изазовна, посебно у погледу доследне примене диференцијације. С друге стране, ВИ нуди значајну ефикасност, брз приступ ресурсима и моћну подршку у анализи података и персонализацији, али носи ризик од генеричности, површности и захтева нове вештине и критички приступ од стране наставника.

ВИ као алат за подршку, а не као замена за наставника

Ефективна примена ВИ у планирању захтева критички приступ, педагошко расуђивање и адаптацију од стране наставника, који остаје кључни доносилац одлука. Најефикаснији приступ у будућности лежи у синергији традиционалних вештина планирања и правилног коришћења ВИ алата.

Наставник мора задржати централну улогу у овом процесу: он поставља циљеве, критички процењује и адаптира предлоге ВИ, уноси своју креативност, педагошко расуђивање и, што је најважније, дубоко познавање и разумевање специфичних потреба, интересовања и емоција својих ученика.

Практична примена ВИ у планирању наставе

Прилагођени GPT – Планер за наставу и учење

ВИ асистент за креирање припрема за наставнике Завода за унапређивање образовања и васпитања

У циљу унапређивања образовне праксе, Завод за унапређивање образовања и васпитања је у сарадњи са Асоцијацијом за квалитетно образовање развио прилагођени модел вештачке интелигенције намењен генерисању предлога припрема за часове.

Прилагођени модел је заснован на архитектури великог језичког модела ChatGPT компаније OpenAI и представља његову модификацију, тј. прилагођавање за потребе генерисања предлога припрема за наставне часове.

Партнер пројекта: ВИ педагошки асистент „Планер за наставу и учење“

Планер за наставу и учење је виртуелни асистент осмишљен да подржи наставнике у брзој, структуираној и педагошки утемељеној припреми часова. Алат омогућава генерисање наставних припрема у складу са националним стандардима и иновативним методама рада, уз подршку за српски језик и ћирилично писмо.

Основни циљеви увођења ВИ планера за наставу и учење су:

  • Смањење оптерећења наставника
  • Унапређење квалитета наставних припрема усклађених са важећим образовним стандардима
  • Интеграција иновативних педагошких метода
  • Фокус на суштинске аспекте наставног процеса
  • Подстицање активног учешћа ученика у настави и учењу

Принципи на којима се заснива овај прилагођени GPT модел ВИ

Иако се прилагођени GPT “Планер за наставу и учење” заснива на архитектури великог језичког модела ChatGPT компаније OpenAI, модификацијама овог модела покушали смо да обезбедимо поштовање следећих принципа рада:

  • Планер ће комуницирати на српском језику, ћириличном писму, осим ако корисник експлицитно не затражи комуникацију на неком другом језику,
  • од Планера се захтева да све одговоре базира на чињеницама из научно утемељених извора,
  • припрема морају бити оријентисане на исходе учења,
  • стимулише се активно учење и избегава пасивна улога ученика у настави,
  • примењују се иновативне педагошке методе,
  • подстиче се критичко мишљење, креативност, иницијатива и аналитички приступ,
  • структура припреме за час мора бити усклађена са праксама у националном контексту.

НАПОМЕНА: иако је извршено прилагођавање модела ChatGPT компаније OpenAI у складу са наведеним принципима, постоји шанса да се прилагођени модел неће увек понашати у складу са свим принципима, тј. да ће у неким одговорима понегде одступити од задатих принципа. Ово се догађа због несавршености модела ВИ и немогућности потпуне контроле излазних резултата. ЗУОВ ће континуирано радити на усавршавању Планера.

Приступ “Планеру за наставу и учење”

Пошто је “Планер за наставу и учење” прилагођени модел ChatGPT-а, да бисте му приступили и генерисали предлоге припрема у њему, потребно је:

  1. Да имате отворен налог на ChatGPT-у
    (уколико немате налог за овај модел ВИ, у нашем чланку “Увод у вештачку интелигенцију” погледајте упутство за креирање бесплатног налога: линк ка упутству).
  2. Након што сте обезбедили свој бесплатни налог на ChatGPT-у довољно је да кликнете на следећи линк – zuov.gov.rs/planer или кликните на дугме испод

Рад у Планеру за учење

Генерисање предлога припреме за час

Да бисте генерисали предлог припреме за час, потребно је да у поље за унос текста напишете:

  • наставни предмет
  • разред/узраст ученика
  • назив наставне јединице
  • трајање часа (уколико није наведено, подразумева се 45 минута)
Пример исправног упита
Напиши ми припрему за час из историје, за 8. разред ОШ за наставну јединицу Стварање југословенске државе
Напредни упити (профилисање часа)

Можете додати више детаља и прилагодити припрему по својим педагошким замислима. Уколико желите, упит можете поставити и много детаљније, наводећи ваше захтеве:

Пример исправног упита
Напиши ми припрему за час из историје, за 8. разред ОШ за наставну јединицу Стварање југословенске државе. Желим да овај час реализујем као дебату и рад у малим групама, са циљем развијања критичког мишљења и вредносних ставова ученика.

Могуће је тражити:

  • методске приступе (пројектна настава, дебата, истраживање)
  • активности ученика (рад у пару, групни рад, индивидуални рад)
  • фокус на исходе, компетенције, вредности тј. исходно засноване припреме (тражите да припрема омогући остварење тачно одређеног исхода, одређене међупредметне компетенције и сл.)
  • укључивање ИКТ алата (припрема уз коришћење неког онлајн алата, софтвера…)
  • мотивационе елементе за ученике (тражите да припрема акценат стави на активност ученика на часу)
Накнадне измене и допуне

Након што Планер генерише припрему, можете постављати додатне захтеве као што су:

Додатни захтеви

  • „Прошири уводни део часа.”
  • „Додај питања за дискусију.”
  • „Формулиши 10 питања за кратку проверу знања, равномерно распоређених по три нивоа сложености.”
  • „Формулиши активности за ученике са различитим нивоом предзнања.”
  • „Састави припрему за час о деоби ћелија тако да оствари исход – објасни фазе ћелијског циклуса, ток и значај митозе и значај мејозе.”
  • „Предложи активности за ученике који брзо напредују и за оне којима је потребна додатна подршка.”
  • „Додај задатке који захтевају анализу и евалуацију информација.”
  • „Шта би могло да заинтересује ученике да се активно укључе у ову наставну јединицу?”

Алгоритам памти контекст, што значи да можете водити дијалог, постављати додатна питања, тражити измене или проширења већ генерисане припреме.

Остале могућности

Поред припрема, можете тражити и:

  • формулисање питања за квиз
  • предлоге материјала за ученике
  • диференцирану наставу
  • објашњења појмова и концепата
  • идеје за пројекте и домаће задатке

Примери упита

  • „Састави скуп питања за кратку проверу знања о оснивању Краљевине СХС.”
  • „Предложи како да објасним појам ‘уставна монархија’ ученицима 8. разреда.”
  • „Састави домаћи задатак за ученике који су одсутни са часа.”
  • „Састави припрему тако да ученици раде у групама на решавању проблема.”
  • „Фокусирај припрему тако да постоји међупреметна корелација физике и математике.”
  • „Додај део часа у ком се користе дигиталне алатке (као што су Kahoot или Padlet).”

Додатне препоруке за педагошки засновану употребу
  • Тражите активности по нивоима Блумове таксономије (сећање, разумевање, примена, анализа, синтеза, евалуација).
  • Упити могу садржати захтев за процену или самоевалуацију ученика.
  • Планер може предложити диференциране задатке у односу на различите стилове учења (визуелни, аудитивни, кинестетички).
  • Питајте Планер како да прилагодите наставу ученицима са ИОП-ом.

Савети за формулисање упита

  • Будите што конкретнији.
  • Користите јасне и недвосмислене реченице.
  • Наведите шта тачно желите: структуру, метод, дужину садржаја итд.
  • Нагласите методички приступ који желите.
  • Наведите исход, компетенцију или вештину коју желите да развијете.
  • Увек можете тражити другу верзију одговора: „Напиши ми још једну верзију са више активности.”
Могућа ограничења и проблеми

У зависности од оптерећења, Планеру треба одређено време да генерише комплетну припрему за час (али тај процес никад не би требао да је дужи од минут или два).

Понекад ће се десити да се Планер због опширности одговора (припреме за час) зауставити, тј. неће генерисати комплетну припрему за час. У том случају само напишите “настави” и планер ће наставити са генерисањем припреме.

Број упита (тражених захтева) Планеру које можете затражити у одређеном временском периоду, зависи од вашег ChatGPT налога. Бесплатни налози ће имати ограниченији приступ Планеру од плаћених. Иако постоји ова разлика између бесплатних и плаћених налога, Планер би требао да буде доступан у довољној мери за бесплатне налоге. САВЕТ: за генерисање припрема и материјала за наставу користите Планер (тј. ваш бесплатни ChatGPT налог). За остале задатке које имате за ВИ (превођење, разни други упити) користите друге моделе ВИ, као што су Gemini, DeepSeek, LeChat и други.

Упутство за копирање припреме у Word документ 

1. начин

  1. Када добијете одговор од Планера, кликните на иконицу за копирање која се налази испод одговора:
  2. Отворите Word документ и налепите текст (Ctrl+V / Cmd+V за Mac рачунаре).
  3. Прилагодите стилове по потреби (наслов, бодовање, табеле итд.).

2. начин

  1. У Планеру селектујте текст који желите и копирајте га (Ctrl+C / Cmd+C за Mac рачунаре).
  2. Отворите Word документ и налепите текст (Ctrl+V / Cmd+V за Mac рачунаре).

У случају да сте од Планера добили одговор у више порука, користите 2. начин и копирајте део по део одговора.

Опрез!

  • Планер је намењен подршци, а не замени наставника – Планер је намењен као подршка у раду, али не замењује стручни педагошки рад наставника. Користите га као полазиште, инспирацију и средство за унапређење квалитета наставе.
  • Планер генерише скицу припреме за час – свака припрема треба да буде проверена, дорађена и прилагођена реалном контексту одељења, ученика и ресурса.
  • Планер (вештачка интелигенција) може да греши – понуђена скица припреме за час може да садржи материјалне и техничке грешке.

Референце и извори

Референце и извори везани за текст и тему

Правилници и законска регулатива

Напомена: линкови ка правилницима су постављени у мају 2025. године.

Испред Радне групе за вештачку интелигенцију ЗУОВ-а текст припремио

Алекса Еремија

Саветник координатор у Заводу за унапређивање образовања и васпитања


У изради овог чланка коришћена је комбинација традиционалних метода истраживања и савремених алата заснованих на генеративној вештачкој интелигенцији. Поред наведених референци, коришћена је и генеративна ВИ за генерисање и проширивање идеја, брзу и ефикасну претрагу релевантних извора, анализу података и образаца, као и за креирање сажетака текстова и публикација. Сваки генерисани садржај је прегледан, допуњен и/или исправљен људском интервенцијом ради обезбеђивања тачности и квалитета.