У ТРШИЋУ, родном села оца наше писмености и културе, ни у ове летње дане нема распуста.

И ВУК БИ СЕ РАДОВАО: Тршић окупио средњошколце који су остварили изванредне резултате из књижевности и српског језика и културе

Као и минула три лета, од оснивања ове државне националне установе, смењују се, како каже директорка Александра Пурић, програми и учесници, а установа и лети живи као место где долазе најбољи: од полазника до наставника и гостију. Жељни и жедни нових знања, знају да је то место где их чека оно о чему су маштали: наставници који су исконски мисионари науке, културе и образовања, савршени услови, прелеп амбијент, али и пажња.

– Домаћини смо младима из свих крајева Србије, БиХ и Републике Српске, Црне Горе. Све је више интересовања из Северне Македоније, а надамо се и онима из Хрватске и расејања – каже директорка Пурић.

– Поносни смо на све што се ради и свим срцем на услузи свим учесницима.

Професор др Александар Јовановић из Београда овде је од оснивања. Заправо, домаћин.

Члан је Програмског савета, омиљен и цењен међу учесницима. Овај угледни професор води курс историје српске културе који похађа 35 момака и девојака. Да је баш овај курс много више од тога, уверио се и академик Милослав Тешић, драг гост у Тршићу. Радионицу фолклористике, пак, похађају 24 полазника, а води је професорка Данка Лајић Михаиловић.

Крагујевчанин Михаило Миљковић, ученик другог разреда гимназије, каже да је очаран Вуковим Тршићем и сваким делом Јадра, од Гучева преко манастира Троноша до легендарних Цера и Текериша.

– Уз те лепоте, имамо сјајне професоре, почев од професора Јовановића, којима смемо да изнесемо и супротна мишљења о неким темама, на пример из поезије, па да потом заједно идемо ка одговарајућем ставу – каже Миљковић.

– Осим тога, видимо да наши овдашњи професори нису ни трунчицу сујетни, већ наше идеје и ставове виде кад својеврстан жар за радом и учењем.

Гимназијалац Урош Делић из Сомбора рекао нам је да је боравак у Тршићу сјајна прилика да се на сваком кораку види и низ културних, социјалних и других разлика, које се, потом у глави, сједињују као велико искуство.

– Стекао сам одличну надградњу за све што ме је занимало и што, у редовном школовању, није доступно – вели Делић.

– Окружен сам добрим, занимљивим и пријатним људима, који су ме упознали са својим обичајима, културом, навикама, веровањима…

Учесници радионице фолклористике истичу посебно уживање у дивним песмама и играма из наше културне баштине у друштву једног од најомиљенијих професора Бранка Тадића.

Девојке из Чонопље Невена Басара и Милана Бајић, Пожаревљанка Јана Првуловић, Ана Црноглавац из Почековина код Трстеника и Милица са Пала, готово углас, говоре да су им много важна теоријска предавања, која им практична знања и искуства чине темељнијим. Уче, кажу, и како да се баве разним истраживањима.

– Стечена знања биће нам драгоцена и у животу и раду, јер ћемо бити и маштовитији и сигурнији у све што буде пред нама – кажу девојке.

– Тршић и наш боравак у Центру “Вук Караџић” на нас остављају значајан печат. Није чудо што је тако велико интересовање за долазак у ову установу.

Боравак учесника у радионицама у Тршићу у потпуности се финансира из буџета Министарства просвете, науке и технолошког развоја и ове године опредељено је пет милиона динара.

ПАТРИОТИЗАМ НИЈЕ ИДЕОЛОГИЈА

ВРЛО је важно да полазници разумеју да све што науче није пролазног карактера, већ постаје део њиховог искуства. Овде има садржаја за све, јер култура треба да припада свима као добро од непроцењиве вредности. Желимо, и то се остварује, да млади у дословном смислу уживају у овом раду, да су радосни захваљујући ономе што науче и боравком који траје две седмице. Жеља нам је да осете да је патриотизам важан, да се тиче свих нас и да није идеологија, већ нешто што прожима човека. Осим тога, схватају значај оданости и привржености својој култури – каже проф. др Александар Јовановић.

РУЖИЋ: ПОДРШКА УЧЕНИЦИМА

МИНИСТАР просвете Бранко Ружић казао је јуче да у Центру у Тршићу, који је основан у сврху изучавања српског језика, културе и традиције, тренутно борави 41 ученик из Србије, Црне Горе и Републике Српске, као и једна ученица из Словеније.

– Овакви центри су значајна подршка талентованим ученицима који желе да додатно унапреде свој знања, интересовања и способности. Министарство кроз различите програме и активности, као и различите видове стипендирања настоји да омогући што боље услове школовања за талентоване ученике и студенте – закључио је Ружић.