Настава на даљину у покрајини Баден-Виртемберг

331

У времену које је донело измене у начину школовања и преселило образовање из школа у домове ученика, учење матерњег језика, његове културе, обичаја и историје добило је сасвим другу димензију. Тако је било и у допунским школама на српском језику у немачкој покрајини Баден-Виртемберг, где, под покровитељством Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, наставу на српском језику реализује тим наставника, који чине Ксенија Гаћиновић, Валентина Дамјановић,  Јована Кнежевић, Биљана Анђелковић, Наташа Миленковић, Славица Симић, Славица Ступар, на челу са њиховом координаторком Татјаном Поповић. Ова несвакидашња ситуација затекла их је на радним местима у иностранству, неке од њих и одвојене од својих најмилијих, у тренутку када је страх био најјачи непријатељ, јачи чак и од невидљивог вируса, али оне нису поклекле. Све време су у онлајн учионицама окупљале своје ученике, реализовале предвиђени план и програм и уједно биле подршка једна другој.

– Тог 17. марта 2020. године као да је на трен свет стао. Иако је рад у допунској школи на српском језику необичан, занимљив и врло захтеван у односу на рад у редовној школи, чинило се да ће бити веома тешко окупити све ученике под једну капу и  наставити рад са њима тамо где се стало. Наставнице посебно памте први циркуларни мејл, послат од стране координаторке у тада оформљену гугл групу под називом „Тим наставника Баден- Виртемберга“, који је носио назив „Дан први“. И тако редом. Низали су се дани и мењао се број. У преписци су се низале речи подршке и охрабрења. Постигнут је договор око даљег рада преласком са непосредне наставе на наставу на даљину. Усвојен је начин комуникације између наставника и ученика путем Вотсап и Вибер апликације и имејла као прелазног облика наставе на даљину, који и до данашњег дана поједини наставници користе као један у низу видова комуникације, појашњава Татјана Поповић, координатор допунске наставе на српском језику у Баден-Виртембергу.

Све време су размењивани наставни садржаји између наставника како би ученици имали што разноврснији приступ настави кроз квалитетне наставне садржаје. А онда је једна од идеја, које су лебделе у ваздуху, спроведена у дело. С обзиром да је допунска настава на српском језику до тада успешно успостављена кроз рад на даљину, била је потребна још само једна степеница више, која би сваком ученику учинила доступним дигиталне уџбенике, који су и сваком ученику у Србији доступни, јер су  деца из дијаспоре  исто благо као и деца у Србији. Изабрана је е-учионица ”Клета”, ”Новог Логоса” и ”Фреске”, успешно успостављена сарадња са ИТ сектором наведене платформе, који је несебично пружио помоћ у формирању нове виртуелне учионице. Безмало 900 ученика Допунске српске школе у покрајини Баден-Виртемберг добило је приступ е–учионици путем достављеног корисничког имена и лозинке, водећи при том посебно рачуна о заштити података ученика. И тако је рад у е-учионици постао за наставнике и ученике нови вид виртуелне комуникације, која наставнику олакшава рад јер нуди велики избор наставних садржаја, а ученику чини наставу занимљивијом.

– Битан сегмент овог вида наставе су индивидуализација и диференцијација наставног процеса. Њима је могуће свести неуспех ученика на најнижи ниво или га чак потпуно елиминисати, а тиме покренути мотивацију ученика, која је за почетак довољан разлог да наставник да све од себе. Из свеукупног рада је настала жеља великог броја ученика да учествују и у ваннаставним активностима. Ђаци Баден-Виртемберга, уз подршку својих наставника, али и родитеља, узели су учешћа на многим конкурсима где су се изразили кроз ликовни и  литерарни рад, видео-запис, па чак и филм, те својим остварењима представили своју школу у најлепшем светлу, наводе наставнице.

Дечја самосталност и стваралачки рад су посебно дошли до изражаја, а настава на даљину показала се као изазов свима. Ученици четврог разреда из места Карлсруе Ани Шкорић и осмаку Растку Шкорићу највише недостају друштво и жива реч учитељице. Сада већ лепо савладавају све уз добру организацију, али наводе да им је на почетку било тешко да ускладе све обавезе са пуно задатака, које су имали, и према немачкој редовној, и према српској школи. У томе су им код куће, кад затреба, помагали мама и тата. Ученица Анђелка Гаћиновић из Манхајма кратко и јасно објашњава да јој је овакав вид рада одличан, као и да јој одговара што за све брзо може да се ступи у контакт са свима у виртуелној учионици. Данило Јечменица, ученик осмог разреда у Нојгеројту, каже да је много научио уз своју учитељицу и овом приликом јој се захвалио.

– Веома ми је интересантна ова настава на даљину. Вредан сам и трудим се да сваки задатак урадим најбоље што могу. Хвала мојој учитељици  на великом уложеном труду, каже Данило.

Мирјана Милер, представник Савета родитеља у Кирхајму, презадовољна је бројем и квалитетом доступних књига и материјала на е-учионици.

– Деца добијају недељно задатке од учитељице и са радошћу их решавају. Задаци су веома интересантни, посебно ребуси, загонетке, асоцијације. Деца могу сама да ураде своје задатке и да истражују. Стално смо у комуникацији са учитељицом. Иако је настава путем интернета интресентна, деца једва чекају да се врате у школске клупе, а до тада ће наставити редовно да раде преко е – учионице, каже Милер.

Клаудија Трипковић, мајка ученица из Ројтлингена наводи да су почетни страх и несигурност учења од куће  брзо су нестали.

-Врло брзо су се наставнице допунске наставе на српском језику у Ројтлингену прилагодиле необичној ситуацији и понудиле нашој деци разноврстан програм учења, тако да се њихова мотивација и радост у учењу од куће настављају. Осим различитих задатака путем Вотс ап групе, наша деца имају приступ виртуелном одељењу у е-учионици, као и великом броју дигиталних уџбеника. Свака лекција је добро осмишљена и нуди занимљив садржај. Хвала за сав рад и подршку нашој деци у овом хаотичном времену.

Од самог почетка наставе на даљину, несебичну подршку у професионалном и људском погледу наставницима и деци пружило је Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, под чијим се покровитељством одвија настава на српском језику у иностранству. Осим што су наставнице добијале прецизне смернице и упутства за рад, није изостала људска реч подршке и охрабрења. Уз њих, наставнике у туђој земљи, као и увек до сада, био је Генерални конзулат Републике Србије у Штутгарту, на челу са генералним конзулом Божидаром Вучуровићем. За сву подршку и разумевање, наставнице свима упућују речи захвалности, посебно због тога што су у овом тешком времену показали и доказали  да су један тим.

– Свако време у животу има своје добре и лоше стране. Када помислимо да је ситуација у којој смо се нашли  непремостива, да је излаз из ње негде тамо далеко и чини се недокучив, онда схватимо да треба мењати фокус посматрања. Другачија перцепција проблема својствена је позитивним креативцима, способним да у тешким условима стварају магију и врате веру у боље сутра. На срећу, показало се да и у условима пандемије изазваном вирусом КОВИД 19, која је узбунила читав свет, има много људи који су својим залагањем допринели да се проблеми у новонасталој ситуацији брзо превазиђу. Међу њима је и наш тим наставника. Школска година се у овој покрајини завршава крајем јула. Остаје да видимо хоћемо ли успети да испунимо жељу већине наших ђака да се што пре загрле и причају српским језиком. Надамо се брзом испуњењу њихових жеља, закључује Татјана Поповић, координатор допунске наставе на српском језику у Баден-Виртембергу.

Текст написала Татјана Поповић, координатор допунске наставе на српском језику у Баден-Виртембергу у сарадњи са тимом наставника ове покрајине