Међународни дан матерњег језика у Хесену

Поштуј туђе, чувај своје

21

Ученици и наставници Српске школе у Хесену су  на пригодан начин обележили Међународни дан матерњег језика, 21. фебруар. Љубав према матерњем језику, али и језичке различитости, славили су и учили у овиру онлајн наставе коју су наставнице креативно осмислиле.

Наставница Бојана Ракоњац је у петак, 19. фебруара, одржала часове преко апликације Зум са мотивом Лепа реч и гвоздена врата отвара. У првом делу часа најпре су се подсетили значења ове народне пословице, а затим говорили о томе шта је то матерњи језик и због чега је важно неговати га и чувати. Кроз причу о Вуку Караџићу отишли су у прошлост и сазнали за старо веровање у магијску моћ речи, што их је све заједно навело на размишљање: Која је моћ речи данас? Зашто је важно да пажљиво бирамо речи? и   Како нас то наш говор одаје? Сви заједно су покушали да пронађу најлепшу реч српскога језика, а од наставнице и измишљеног другара Србише добили су задатак да целе недеље изговарају најлепше речи српскога језика, да их бележе и покушају направити Мали речник најлепших српских речи.

Други део часа био је посвећен граматици српског језика, тачније обнављању именица. Оваје део часа је осмишљен као онлајн игра Лепа реч и гвоздена врата отвара у којој ученици, примењујући стечено знање о именицама, помажу краљу и краљици да васпитају принцезу. Да би принцезу научили да изговара четири чаробне речи (хвала, моли, извини и изволи), ученици су прелазили различите нивое задатака. Од њих је тражено да препознају именице у датом тексту, одреде им врсту, род, пронађу које се именице пишу великим почетним словом.  На крају часа принцеза је научила четири чаробне речи, краљ и краљица су били задовољни што им је дете и лепо и умилно, баш како принцезама доликује, а наставница и ученици срећни јер су кроз игру научили много о свом матерњем језику.

Реченицом Вредиш колико језика говориш почела је час преко апликације Зум наставница Соња Зрнић, како би указала на вишејезичност као део личног културног блага и значаја за развој личности детета. Тумачећи речи Стефана Немање, ученици округа Офенбах имали су прилику да упознају значај, лепоту и неопходност неговања и чувања матерњег језика, језика на коме су проговорили, јер народ који изгуби своје речи престаје бити народ. На било ком језичком подручју, закључили су ђаци, ако знамо и неколико светских језика, важно је и одговорно неговати свој језик и традицију. Од наставнице су добили препоруке да увек у кући говоре матерњи језик, да читају књиге на матерњем језику, богате речник и редовно похађају наставу на српском језику.

 У наставку часа ученици су усвојили нова знања о речима које именују и помоћу занимљиве презентације научили правилно писање властитих и заједничких именица. Игра На слово, на слово допринела је динамици часа и заинтересовала ученике да науче нове речи матерњег језика и покажу стечена знања о именицама. Квиз о именицама на сајту Кахут (Kahoot) и игрица Удари предмет на сајту Вордвол (WordWall) разиграли су ученике који су веселом расположењу  закључили да би требало више да  бринемо о свом матерњем језику, о развијању језичке културе и очувању традиције. Поштуј туђе, чувај своје – поручили су својим вршњацима у расејању.

Наставница  Татјана Милановић је Међународни дан матерњег језика обележила са ученицима  на зум-часовима. Ученици су говорили о томе зашто је за њих важно да говоре српски језик и како се матерњи језик чува. Читали су своје домаће задатке на тему Mој матерњи језик. Бирали су, међу мноштвом, за њих најлепше речи у српском језику, а најчешће су изабрали речи: љубав, срећа и мама.  Ученици млађег узраста су учили шта су именице и шта су научили показали су у интерактивној игри и квизу знања.

Видео конференција преко Зум апликације је прилика да ученици чују живу реч матерњег језика, да разговарају са осталим ученицима и поставе директно сва питања која их интересују. Ученици и наставници  Српске школе у Хесену су још једном заједно показали да и у отежаним околностима проналазе начине да се настава одвија континуирано и да се све планиране активности реализују.