Овај дијаграм представља визуелизацију ЗУОВ модела компетенција за демократску културу (КДК).
*Кликните на плаво дугме за избор испод да бисте видели модел Савета Европе.
Демократска култура се гради кроз све наставне предмете и нивое образовања, као саставни део сваког аспекта наставе и учења. Ова страница нуди смернице, примере добре праксе и ресурсе за подршку наставницима у примени Референтног оквира компетенција за демократску културу (РОКДК) у настави и учењу.
Живимо у свету у коме се универзалне вредности стално преиспитују. Иако би требало да буду темељ савремених демократских друштава, оне се често нађу пред изазовима – заборављене, недовољно усвојене у породици, школи, медијима или културним институцијама, или пак слабе пред традиционалним утицајима.
Зато је важно да о вредностима разговарамо, понављамо их, промишљамо и заступамо – све док не постану снажне и трајне основе друштва у којем живимо.
Школа има посебно место у овом процесу. Садржаји свих предмета – од друштвених до природних наука – могу бити прилика да ученици кроз исходе учења усвајају демократске компетенције и разумеју универзалне вредности. Чак и на часовима који се на први поглед не повезују са овом темом, могуће је подстаћи ученике на размишљање, дијалог и критичко сагледавање друштвених појава, чиме се гради компетентан и одговоран будући грађанин.
Наставник није само преносилац знања, већ водич који подстиче ученике да уче, мисле и осећају. Он гради атмосферу у којој се повезују знања из различитих области, примењују истраживачке методе и постављају питања која воде ка функционалном знању и вредностима.
Демократске компетенције (универзлане вредности) су међупредметна област која обухвата скоро све наставне садржаје. Оне укључују:
На овим страницама можете наћи приручнике ЗУОВ-а, Министарства просвете и Савета Европе и друге разне корисне алате за ову тему. Оно што нема на овим страницама јесте ваша креативност која нам је преко потребна у учионици, стога можете ову страницу допуниити вашим идејама и радовима како бисмо на порталу изградили корисну базу примера добре праксе која ће јачати човечност, односно демократске компетенције ученика и васпитну улогу школе.
Др Златко Грушановић
директор Завода за унапређивање образовања и васпитања
модели ЗУОВ-а и Савета Европе
Овај дијаграм представља визуелизацију ЗУОВ модела компетенција за демократску културу (КДК).
*Кликните на плаво дугме за избор испод да бисте видели модел Савета Европе.
Овај дијаграм представља визуелизацију концептуалног модела компетенција за демократску културу (КДК) Савета Европе.
*Кликните на плаво дугме за избор испод да бисте видели модел ЗУОВ-а.
на основном, средњем и напредном нивоу развијености – МОДЕЛ ЗУОВ-а
*Кликните на област да бисте видели компетенције из те групе.
Компетенције из групе Вредности дефинишу се као „општа веровања које појединци имају о жељеним циљевима којима треба да се тежи у животу. Оне мотивишу активности и служе као водећа начела за доношење одлуке како да се поступи. Вредности излазе из оквира одређених поступања и контекста и имају нормативно прописан квалитет о томе шта треба урадити или мислити кроз бројне различите ситуације. Вредности нуде стандарде или критеријуме за вредновање активности, како сопствених тако и туђих, оправдавање мишљења, ставова и понашања, одлучивање о алтернативама, планирању понашања и покушају да се утиче на друге“ (РОКДК, 2018, књига 1, стр. 38).
За опис дескриптора кликните на компетенцију.
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
1.1.а | Поштује људска права и права детета | Основни |
1.1.б | Заступа мишљење да све државне институције треба да поштују, штите и спроводе људска права и да нико не сме бити подвргнут тортури и понижавајућем поступању | Средњи |
1.1.в | Заступа став да закони треба да буду усклађени са међународним нормама за људска права и права детета | Напредни |
1.1.г | Заступа мишљење да и лица лишена слободе имају право на поштовање људског достојанства | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
1.2.а | Показује толеранцију према различитим уверењима и сматра да треба стремити међусобном разумевању и дијалогу са групама које су „другачије” | Основни |
1.2.б | Прихвата и уважава културолошке разлике | Средњи |
1.2.в | Заступа став да треба водити међукултурни/интеркултурни дијалог и развијати културу суживота | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
1.3.а | Сматра да школе треба да образују ученике за демократију и о томе како да буду одговорни грађани у демократском друштву | Основни |
1.3.б | Сматра да се закони морају примењивати доследно, поштено и непристрасно | Основни |
1.3.в | Заступа мишљење да сви државни органи као и јавни званичници доследно треба да поштују законе и својим примером чувају демократска начела | Средњи |
1.3.г | Сматра да би демократски избори требало да се увек спроводе слободно и поштено, у складу са националним законодавством и међународним стандардима | Средњи |
1.3.д | Сматра да би судови требало да буду приступачни свима, без обзира на различити материјални статус или нека друга ограничења | Средњи |
1.3.ђ | Залаже се за доступност информација од јавног значаја | Напредни |
1.3.е | Заступа став да би сви којима су поверена законска овлашћења требало да подлежу законској и уставној контроли | Напредни |
1.3.ж | Залаже се за постојање мера правне заштите од поступака надлежних органа у случају кршења грађанских права | Напредни |
Компетенције из групе Ставови дефинишу се као „укупна ментална оријентација коју појединац усваја према некоме или нечему (на пример особи, групи, институцији, проблему, догађају, симболу). Ставови се обично састоје од четири компоненте: веровања или мишљења о објекту става, емоција или осећања према објекту, процене (било позитивне или негативне) објекта и тенденције да се на одређен начин понаша према том објекту“ (РОКДК, 2018, књига 1, стр. 41).
За опис дескриптора кликните на компетенцију.
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.1.а | Заинтересован је за учење о вредностима, традицијама и погледима на свет припадника других култура | Основни |
2.1.б | Показује радозналост и знатижељу да се непосредно упозна са другим културама | Средњи |
2.1.в | Остварује контакте с другим људима како би учио/ла о њиховој култури | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.2.а | Опходи се према другим људима с поштовањем дајући им могућност да се изразе | Основни |
2.2.б | Уважава друге људе без обзира на њихово културно порекло и друштвено-економски статус | Средњи |
2.2.в | Поштује људе с различитим верским опредељењем и другачијим политичким мишљењем | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.3.а | Сарађује са другим људима на циљевима од заједничког интереса | Основни |
2.3.б | Учествује у заједничким акцијама усмереним на побољшање живота заједнице | Средњи |
2.3.в | Покреће акције за побољшање живота заједнице на локалном, националном или глобалном нивоу | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.4.а | Прихвата одговорност за сопствене поступке и извини се уколико повреди нечија осећања | Основни |
2.4.б | Поштује рокове и преузима одговорност ако погреши | Средњи |
2.4.в | Испуњава обавезе према другима | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.5.а | Показује спремност да решава проблеме, постиже добре резултате и превазилази тешке ситуације | Основни |
2.5.б | Прилагођава се новим околностима и превазилази препреке на путу ка циљу | Средњи |
2.5.в | Ефикасно решава проблеме настале у непредвиђеним ситуацијама и превазилази животне изазове | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.6.а | Позитивно приступа људима са другачијим гледиштима и суздржава се од преурањеног доношења суда | Основни |
2.6.б | Добро функционише у неизвесним ситуацијама и сагледава их из више углова | Средњи |
2.6.в | Решава компликоване ситуације и спреман је да преиспитује своје идеје и вредности | Напредни |
2.6.г | Прихвата да се његове/њене идеје и вредности преиспитују | Напредни |
Под компетенцијама из групе Вештине подразумева се „способност да се примене сложени, добро организовани обрасци размишљања или понашања на прилагодљив начин како би се постигла нека конкретна сврха или циљ“ (РОКДК, 2018, књига 1, стр. 45).
За опис дескриптора кликните на компетенцију.
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.1.а | Идентификује релевантне изворе информација и користи различите алате како би прикупио нове информације | Основни |
3.1.б | Интегрише информације из различитих области и прати сопствени напредак у учењу | Средњи |
3.1.в | Самостално одабира поуздане изворе информација, утврђује приоритете и завршава задатке | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.2.а | Уочава нове информације на основу претходних сазнања и користи чињенице да образложи своје мишљење | Основни |
3.2.б | Преиспитује тачност информација које користи | Средњи |
3.2.в | Процењује могуће ризике настале коришћењем различитих информација | Средњи |
3.2.г | Користи јасне и утврђене критеријуме, начела или вредности за извођење закључака и формирање судова | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.3.а | Пажљиво слуша другачија мишљења | Основни |
3.3.б | Са пажњом слуша друге људе | Основни |
3.3.в | Прати невербалне знакове у комуникацији како би покушао да на основу њих открије значење порука и намере других људи | Средњи |
3.3.г | Идентификује различите реакције припадника других култура у истим/сличним ситуацијама, на основу претходних сазнања | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.4.а | Саосећа са људима у невољи | Основни |
3.4.б | Препознаје ситуације у којима је људима у његовом/њеном окружењу потребна помоћ | Основни |
3.4.в | Узима у обзир осећања других људи када доноси одлуке | Средњи |
3.4.г | Сагледава ситуацију из перспективе других особа | Средњи |
3.4.д | Изражава саосећајност, било да је реч о осећању радости или туге, са људима са којима нема директан контакт | Напредни |
3.4.ђ | Препознаје осећања других људи, чак и када они то не показују и показује спремност да одреагује на одговарајући начин | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.5.а | Мења мишљење и поступке ако му/јој се аргументовано докаже да је то неопходно | Основни |
3.5.б | Прилагођава се новим ситуацијама користећи нове вештине и примењујући своје знање на другачији начин | Средњи |
3.5.в | Прилагођава сопствено понашање када остварује интеракцију са припадницима других култура | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.6.а | Јасно изражава своје мишљење о некој теми | Основни |
3.6.б | Тражи од саговорника да понови шта је рекао ако му/јој то није јасно | Основни |
3.6.в | Поставља питања која показују да је разумео/ла став својих саговорника | Средњи |
3.6.г | Користи различите форме учтивости/пристојности у изражавању на другом језику | Средњи |
3.6.д | Обавља улогу језичког посредника у интеркултурној/међукултурној комуникацији | Напредни |
3.6.ђ | Избегава интеркултурне/међукултурне неспоразуме у комуникацији | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.7.а | Изграђује позитивне односе с другим људима у групи и одговорно обавља свој део посла | Основни |
3.7.б | Труди се да успостави консензус, како би се постигли заједнички циљеви групе | Средњи |
3.7.в | Дели све корисне информације са члановима групе | Средњи |
3.7.г | Уноси ентузијазам међу члановима групе, ради постизања заједничких циљева | Напредни |
3.7.д | Подржава своје сараднике упркос различитим гледиштима које имају | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.8.а | Изражава поштовање у комуникацији са свим сукобљеним странама | Основни |
3.8.б | Идентификује могућа решења за превазилажење сукоба | Основни |
3.8.в | Доприноси решавању конфликта указујући на могућа решења сукоба | Средњи |
3.8.г | Охрабрује стране у сукобу да пажљиво слушају једни друге | Средњи |
3.8.д | Доприноси решавању међуљудских конфликата, стварајући позитивну емоционалну атмосферу | Напредни |
Компетенције из групе Знање и критичко разумевање се дефинишу као „целина информација које поседује нека особа, а разумевање је схватање и уважавање значења. Термин ’критичко разумевање’ се користи да се нагласи потреба да се схвати и уважи значење у контексту демократских процеса и интеркултуралног дијалога и укључи активно размишљање о оном што се разуме и тумачи и да се то критички оцени (насупрот аутоматском, уобичајеном и непромишљеном тумачењу)“ (РОКДК, 2018, књига 1, стр. 52).
За опис дескриптора кликните на компетенцију.
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.1.а | Описује на који начин његове/њене мисли и емоције утичу на његово/њено понашање | Основни |
4.1.б | Критички сагледава себе из различитих перспектива и преиспитује своје ставове и уверења | Средњи |
4.1.в | Критички размишља о својим осећањима у различитим ситуацијама | Напредни |
4.1.г | Критички размишља о својим предрасудама и унапред формираним мишљењима | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.2.а | Схвата да тон гласа, контакт очима и невербална комуникација имају утицај на комуникацију | Основни |
4.2.б | Схвата да се различите форме и стилови у комуникацији користе у различитим ситуацијама | Средњи |
4.2.в | Критички разматра ефекте различитих стилова у комуникацији | Средњи |
4.2.г | Доводи у везу другачије вербалне и невербалне начине комуницирања људи из другачијих култура са њиховим културним идентитетом | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.3.а | Објашњава основне политичке концепте као што су демократија, слобода, грађанство, права и обавезе | Основни |
4.3.б | Идентификује разлоге зашто сваки појединац има обавезу да поштује људска права других | Основни |
4.3.в | Образлаже значај људских права у друштву | Средњи |
4.3.г | Критички промишља о узроцима кршења људских права, укључујући улогу стереотипа и предрасуда | Средњи |
4.3.д | Анализира начине на које грађани могу утицати на политику | Напредни |
4.3.ђ | Критички промишља о развојној природи људских права и њиховом стању у различитим деловима света | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.4.а | Наводи основне културне праксе (навике у исхрани, начин поздрављања, обраћања људима, правила пристојности итд.) у другој култури | Основни |
4.4.б | Схвата да је његов/њен поглед на свет само један од многих | Основни |
4.4.в | Критички промишља о томе да појединачна понашања особа из неких култура не треба приписивати целокупној култури | Средњи |
4.4.г | Критички промишља о значењу и могућој злоупотреби верских симбола, ритуала и језика | Средњи |
4.4.д | Анализира узроке развоја и промена културних и верских група и њихових карактеристика | Напредни |
4.4.ђ | Упознат је са постојањем неких верских група које различитим видовима манипулације могу да угрозе ментално и физичко здравље својих следбеника, као и да им ускрате основна људска права и слободе | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.5.а | Идентификује утицај друштва на природу, укључујући факторе као што су раст и развој становништва, потрошња ресурса итд. и промишља о ризицима везаним за штетне утицаје на животну средину | Основни |
4.5.б | Идентификује ефекте пропаганде у савременом свету и утврђује механизме заштите | Средњи |
4.5.в | Критички промишља о процесима етноцентричког представљања историје и историјског ревизионизма у служби актуелних идеологија | Напредни |
4.5.г | Процењује начин на који економски и финансијски процеси утичу на функционисање друштва | Напредни |
Компетенције из групе Вредности дефинишу се као „општа веровања које појединци имају о жељеним циљевима којима треба да се тежи у животу. Оне мотивишу активности и служе као водећа начела за доношење одлуке како да се поступи. Вредности излазе из оквира одређених поступања и контекста и имају нормативно прописан квалитет о томе шта треба урадити или мислити кроз бројне различите ситуације. Вредности нуде стандарде или критеријуме за вредновање активности, како сопствених тако и туђих, оправдавање мишљења, ставова и понашања, одлучивање о алтернативама, планирању понашања и покушају да се утиче на друге“ (РОКДК, 2018, књига 1, стр. 38).
За опис дескриптора кликните на компетенцију.
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
1.1.а | Поштује људска права и права детета | Основни |
1.1.б | Заступа мишљење да све државне институције треба да поштују, штите и спроводе људска права и да нико не сме бити подвргнут тортури и понижавајућем поступању | Средњи |
1.1.в | Заступа став да закони треба да буду усклађени са међународним нормама за људска права и права детета | Напредни |
1.1.г | Заступа мишљење да и лица лишена слободе имају право на поштовање људског достојанства | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
1.2.а | Показује толеранцију према различитим уверењима и сматра да треба стремити међусобном разумевању и дијалогу са групама које су „другачије” | Основни |
1.2.б | Прихвата и уважава културолошке разлике | Средњи |
1.2.в | Заступа став да треба водити међукултурни/интеркултурни дијалог и развијати културу суживота | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
1.3.а | Сматра да школе треба да образују ученике за демократију и о томе како да буду одговорни грађани у демократском друштву | Основни |
1.3.б | Сматра да се закони морају примењивати доследно, поштено и непристрасно | Основни |
1.3.в | Заступа мишљење да сви државни органи као и јавни званичници доследно треба да поштују законе и својим примером чувају демократска начела | Средњи |
1.3.г | Сматра да би демократски избори требало да се увек спроводе слободно и поштено, у складу са националним законодавством и међународним стандардима | Средњи |
1.3.д | Сматра да би судови требало да буду приступачни свима, без обзира на различити материјални статус или нека друга ограничења | Средњи |
1.3.ђ | Залаже се за доступност информација од јавног значаја | Напредни |
1.3.е | Заступа став да би сви којима су поверена законска овлашћења требало да подлежу законској и уставној контроли | Напредни |
1.3.ж | Залаже се за постојање мера правне заштите од поступака надлежних органа у случају кршења грађанских права | Напредни |
Компетенције из групе Ставови дефинишу се као „укупна ментална оријентација коју појединац усваја према некоме или нечему (на пример особи, групи, институцији, проблему, догађају, симболу). Ставови се обично састоје од четири компоненте: веровања или мишљења о објекту става, емоција или осећања према објекту, процене (било позитивне или негативне) објекта и тенденције да се на одређен начин понаша према том објекту“ (РОКДК, 2018, књига 1, стр. 41).
За опис дескриптора кликните на компетенцију.
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.1.а | Заинтересован је за учење о вредностима, традицијама и погледима на свет припадника других култура | Основни |
2.1.б | Показује радозналост и знатижељу да се непосредно упозна са другим културама | Средњи |
2.1.в | Остварује контакте с другим људима како би учио/ла о њиховој култури | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.2.а | Опходи се према другим људима с поштовањем дајући им могућност да се изразе | Основни |
2.2.б | Уважава друге људе без обзира на њихово културно порекло и друштвено-економски статус | Средњи |
2.2.в | Поштује људе с различитим верским опредељењем и другачијим политичким мишљењем | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.3.а | Сарађује са другим људима на циљевима од заједничког интереса | Основни |
2.3.б | Учествује у заједничким акцијама усмереним на побољшање живота заједнице | Средњи |
2.3.в | Покреће акције за побољшање живота заједнице на локалном, националном или глобалном нивоу | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.4.а | Прихвата одговорност за сопствене поступке и извини се уколико повреди нечија осећања | Основни |
2.4.б | Поштује рокове и преузима одговорност ако погреши | Средњи |
2.4.в | Испуњава обавезе према другима | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.5.а | Показује спремност да решава проблеме, постиже добре резултате и превазилази тешке ситуације | Основни |
2.5.б | Прилагођава се новим околностима и превазилази препреке на путу ка циљу | Средњи |
2.5.в | Ефикасно решава проблеме настале у непредвиђеним ситуацијама и превазилази животне изазове | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
2.6.а | Позитивно приступа људима са другачијим гледиштима и суздржава се од преурањеног доношења суда | Основни |
2.6.б | Добро функционише у неизвесним ситуацијама и сагледава их из више углова | Средњи |
2.6.в | Решава компликоване ситуације и спреман је да преиспитује своје идеје и вредности | Напредни |
2.6.г | Прихвата да се његове/њене идеје и вредности преиспитују | Напредни |
Под компетенцијама из групе Вештине подразумева се „способност да се примене сложени, добро организовани обрасци размишљања или понашања на прилагодљив начин како би се постигла нека конкретна сврха или циљ“ (РОКДК, 2018, књига 1, стр. 45).
За опис дескриптора кликните на компетенцију.
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.1.а | Идентификује релевантне изворе информација и користи различите алате како би прикупио нове информације | Основни |
3.1.б | Интегрише информације из различитих области и прати сопствени напредак у учењу | Средњи |
3.1.в | Самостално одабира поуздане изворе информација, утврђује приоритете и завршава задатке | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.2.а | Уочава нове информације на основу претходних сазнања и користи чињенице да образложи своје мишљење | Основни |
3.2.б | Преиспитује тачност информација које користи | Средњи |
3.2.в | Процењује могуће ризике настале коришћењем различитих информација | Средњи |
3.2.г | Користи јасне и утврђене критеријуме, начела или вредности за извођење закључака и формирање судова | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.3.а | Пажљиво слуша другачија мишљења | Основни |
3.3.б | Са пажњом слуша друге људе | Основни |
3.3.в | Прати невербалне знакове у комуникацији како би покушао да на основу њих открије значење порука и намере других људи | Средњи |
3.3.г | Идентификује различите реакције припадника других култура у истим/сличним ситуацијама, на основу претходних сазнања | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.4.а | Саосећа са људима у невољи | Основни |
3.4.б | Препознаје ситуације у којима је људима у његовом/њеном окружењу потребна помоћ | Основни |
3.4.в | Узима у обзир осећања других људи када доноси одлуке | Средњи |
3.4.г | Сагледава ситуацију из перспективе других особа | Средњи |
3.4.д | Изражава саосећајност, било да је реч о осећању радости или туге, са људима са којима нема директан контакт | Напредни |
3.4.ђ | Препознаје осећања других људи, чак и када они то не показују и показује спремност да одреагује на одговарајући начин | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.5.а | Мења мишљење и поступке ако му/јој се аргументовано докаже да је то неопходно | Основни |
3.5.б | Прилагођава се новим ситуацијама користећи нове вештине и примењујући своје знање на другачији начин | Средњи |
3.5.в | Прилагођава сопствено понашање када остварује интеракцију са припадницима других култура | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.6.а | Јасно изражава своје мишљење о некој теми | Основни |
3.6.б | Тражи од саговорника да понови шта је рекао ако му/јој то није јасно | Основни |
3.6.в | Поставља питања која показују да је разумео/ла став својих саговорника | Средњи |
3.6.г | Користи различите форме учтивости/пристојности у изражавању на другом језику | Средњи |
3.6.д | Обавља улогу језичког посредника у интеркултурној/међукултурној комуникацији | Напредни |
3.6.ђ | Избегава интеркултурне/међукултурне неспоразуме у комуникацији | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.7.а | Изграђује позитивне односе с другим људима у групи и одговорно обавља свој део посла | Основни |
3.7.б | Труди се да успостави консензус, како би се постигли заједнички циљеви групе | Средњи |
3.7.в | Дели све корисне информације са члановима групе | Средњи |
3.7.г | Уноси ентузијазам међу члановима групе, ради постизања заједничких циљева | Напредни |
3.7.д | Подржава своје сараднике упркос различитим гледиштима које имају | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
3.8.а | Изражава поштовање у комуникацији са свим сукобљеним странама | Основни |
3.8.б | Идентификује могућа решења за превазилажење сукоба | Основни |
3.8.в | Доприноси решавању конфликта указујући на могућа решења сукоба | Средњи |
3.8.г | Охрабрује стране у сукобу да пажљиво слушају једни друге | Средњи |
3.8.д | Доприноси решавању међуљудских конфликата, стварајући позитивну емоционалну атмосферу | Напредни |
Компетенције из групе Знање и критичко разумевање се дефинишу као „целина информација које поседује нека особа, а разумевање је схватање и уважавање значења. Термин ’критичко разумевање’ се користи да се нагласи потреба да се схвати и уважи значење у контексту демократских процеса и интеркултуралног дијалога и укључи активно размишљање о оном што се разуме и тумачи и да се то критички оцени (насупрот аутоматском, уобичајеном и непромишљеном тумачењу)“ (РОКДК, 2018, књига 1, стр. 52).
За опис дескриптора кликните на компетенцију.
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.1.а | Описује на који начин његове/њене мисли и емоције утичу на његово/њено понашање | Основни |
4.1.б | Критички сагледава себе из различитих перспектива и преиспитује своје ставове и уверења | Средњи |
4.1.в | Критички размишља о својим осећањима у различитим ситуацијама | Напредни |
4.1.г | Критички размишља о својим предрасудама и унапред формираним мишљењима | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.2.а | Схвата да тон гласа, контакт очима и невербална комуникација имају утицај на комуникацију | Основни |
4.2.б | Схвата да се различите форме и стилови у комуникацији користе у различитим ситуацијама | Средњи |
4.2.в | Критички разматра ефекте различитих стилова у комуникацији | Средњи |
4.2.г | Доводи у везу другачије вербалне и невербалне начине комуницирања људи из другачијих култура са њиховим културним идентитетом | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.3.а | Објашњава основне политичке концепте као што су демократија, слобода, грађанство, права и обавезе | Основни |
4.3.б | Идентификује разлоге зашто сваки појединац има обавезу да поштује људска права других | Основни |
4.3.в | Образлаже значај људских права у друштву | Средњи |
4.3.г | Критички промишља о узроцима кршења људских права, укључујући улогу стереотипа и предрасуда | Средњи |
4.3.д | Анализира начине на које грађани могу утицати на политику | Напредни |
4.3.ђ | Критички промишља о развојној природи људских права и њиховом стању у различитим деловима света | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.4.а | Наводи основне културне праксе (навике у исхрани, начин поздрављања, обраћања људима, правила пристојности итд.) у другој култури | Основни |
4.4.б | Схвата да је његов/њен поглед на свет само један од многих | Основни |
4.4.в | Критички промишља о томе да појединачна понашања особа из неких култура не треба приписивати целокупној култури | Средњи |
4.4.г | Критички промишља о значењу и могућој злоупотреби верских симбола, ритуала и језика | Средњи |
4.4.д | Анализира узроке развоја и промена културних и верских група и њихових карактеристика | Напредни |
4.4.ђ | Упознат је са постојањем неких верских група које различитим видовима манипулације могу да угрозе ментално и физичко здравље својих следбеника, као и да им ускрате основна људска права и слободе | Напредни |
Ознака | Опис дескриптора | Ниво |
---|---|---|
4.5.а | Идентификује утицај друштва на природу, укључујући факторе као што су раст и развој становништва, потрошња ресурса итд. и промишља о ризицима везаним за штетне утицаје на животну средину | Основни |
4.5.б | Идентификује ефекте пропаганде у савременом свету и утврђује механизме заштите | Средњи |
4.5.в | Критички промишља о процесима етноцентричког представљања историје и историјског ревизионизма у служби актуелних идеологија | Напредни |
4.5.г | Процењује начин на који економски и финансијски процеси утичу на функционисање друштва | Напредни |
који се могу применити у настави и учењу
Примери активности које наставници могу примењивати у свом раду или које могу да им послуже као идеје за осмишљавање оригиналних примера добре праксе који ће допринети да се кроз процес наставе и учења код ученика развијају све групе компетенција (знања, вредности, ставови и вештине) на свим нивоима (основном, средњем и напредном). Примери су дати за оба циклуса основне школе (први циклус 1–4. разред; други циклус 5–8. разред) и за средње школе (гимназију и средње стручне школе).
Примери по поредметима испод обједињују примере из два приручника:
уз помоћ прилагођеног модела вештачке интелигенције
ЗУОВ је развио прилагођени модел вештачке интелигенције (прилагођени ГПТ) који вам може помоћи у осмишљавању наставних и ваннаставних активности којима се развијају демократске компетенције кроз редовну наставну и ваннаставну праксу.
Пошто је “Демократска култура у настави и учењу (ЗУОВ)” прилагођени модел ChatGPT-а, да бисте му приступили и генерисали предлоге наставних активности у њему, потребно је:
Да бисте генерисали предлог наставних активности за час, потребно је да у поље за унос текста напишете:
На основу Ваших параметара, прилагођени GPT ће креирати неколико предлога активности за развијање компетенција за демократску културу на Вашем часу.
Уколико желите да конкретизујете неки од предлога, да измените или додатно прилагодите предложене активности, потребно је да упишете Ваш нови захтев и GPT ће генерисати нове/измењене активности у складу са Вашим инструкцијама.
Уколико желите да на свом часу развијате тачно одређену компетенцију за развијање демократске културе, потребно је да у упит упишете:
УПОЗОРЕЊЕ
смернице, оквири…
Смернице за интеграцију Референтног оквира компетенција за демократску културу у одабраним програмима наставе и учења 2
Издавач: Савет Европе у сарадњи са Министарством просвете и Заводом за унапређивање образовања и васпитања. Година издања: 2025.
Циљ овог приручника је да наставницима пружи конкретне примере и смернице како да кроз међупредметни приступ интегришу компетенције за демократску културу (КДК) у редовну наставу. Кроз примере активности из предмета српски језик и књижевност, математика, свет око нас, страни језик, историја, географија, физика, хемија, грађанско васпитање, информатика и рачунарство и предузетништво, приручник показује како ученици могу развијати вештине попут критичког мишљења, решавања конфликата, грађанског духа и емпатије.
© Савет Европе, 2020.
© Савет Европе, 2023.
© Савет Европе, 2021.
© Савет Европе, 2021.
© Савет Европе, 2018.
© Савет Европе, 2022.
© Савет Европе, 2016.
© Савет Европе, 2020.
© Савет Европе, 2021.
обавештења и актуелности
носиоци пројекта и активности
Савет Европе је међувладина организација основана 1949. године са циљем промовисања људских права, демократије и владавине права у европским земљама. У саставу Савета Европе налази се 46 држава чланица, чиме представља једну од највећих међународних организација у Европи.
Основни циљеви Савета Европе су заштита људских права и основних слобода, подршка демократским процесима и унапређење културне сарадње. Значајан документ у оквиру организације јесте Европска конвенција о људским правима, која омогућава грађанима приступ Европском суду за људска права.
Савет Европе такође промовише људска права кроз низ међународних конвенција, као што су Истанбулска конвенција и Конвенција о високотехнолошком криминалу. Прати напредак држава чланица и путем независних експертских тела даје препоруке за даљи развој.
Канцеларију Савета Европе у Београду отворио је генерални секретар 16. марта 2001. године као место контакта за сарадњу са Савезном Републиком Југославијом, која је тада поднела захтев за чланство. Као резултат политичких промена након 2000. године, Србија је постала 45. чланица Савета Европе у априлу 2003, године.
Канцеларија у Београду наставља да подржава демократске реформе и европске интеграције Србије. У сарадњи са властима, помаже у унапређењу демократије, владавине права, људских и мањинских права, укључујући права Рома и ЛГБТИ заједница, као и развоју локалне самоуправе. Такође доприноси економским, социјалним, културним, правним и административним питањима, те очувању људских права и основних слобода.
Референтни оквир компетенција за демократску културу (РОКДК) је документ који је настао као резултат дугогодишњих напора Савета Европе да подржи развој демократских вредности, људских права и културне разноликости у својим државама чланицама, посебно кроз образовање.
РОКДК се може користити као материјал у образовном систему како би се млади људи опремили свим компетенцијама које су им потребне у одбрани и промоцији људских права, демократије и владавине права, као и ефикасном учешћу у култури демократије и мирном суживоту у културно разноврсном друштву.
Намењен је креаторима образовних политика, посебно онима који раде у министарствима просвете, и образовним стручњацима у свим секторима образовања (предшколско, основно и средње образовање, стручно образовање и обука, високо образовање и образовање одраслих). РОКДК пружа систематски приступ осмишљавању наставе, учења и процене компетенција за демократску културу.
Пројекат „Квалитетно образовање за све“, који се реализује у оквиру заједничког програма Европске уније и Савета Европе – „Horizontal facility за Западни Балкан и Турску“, спроводи се у три узастопне фазе од 2017. године, у циљу системског унапређења демократске културе и инклузивности у образовном систему Србије. Фокус је на јачању капацитета образовних установа, наставника и ученика у примени принципа људских права, активне партиципације и међусобног поштовања у свакодневном школском животу.
Фаза I (2017-2019): Подстицање демократске културе у школама
У првој фази акценат је био на пилотирању Референтног оквира компетенција за демократску културу (РОКДК) у обараним школама у Србији. Наставници и школско особље прошли су обуке за примену демократских пракси, а развијени су и први алати и ресурси за подршку школама у изградњи инклузивне и партиципативне културе у школама.
Исходи: повећана свест о значају демократске културе и примена нових модела управљања школама
Фаза II (2020-2022): Квалитетно образовање за све
Друга фаза обухватила је већи број школа и институција, с нагласком на инклузију, борбу против дискриминације и подршку маргинализованим групама ученика. Уведени су инструменти за самопроцену стања и школама, а образовни кадрови додатно су оснажени за рад у разноликим образовним контекстима.
Исходи: институционализација приступа заснованог на људским правима и развој алата за дугорочно унапређење образовне праксе.
Фаза III (2023-2026): Квалитетно образовање за све
Трећа фаза тежи ка одрживим системским променама у области образовања за демократско грађанство и људских права. Активности су усмерене на јачање сарадње са образовним институцијама, проширење примене РОКДК оквира и додатно оснаживање школа, наставника и ученика за учешће у демократском и инклузивном образовању.
Очекивани исходи: дугорочна интеграција вредности демократске културе у образовне политике и праксе, као и развој школа као заједница заснованих на поверењу, уважавању и активној партиципацији.
Кључни актери током све три фазе
Пројекат „Подстицање демократске културе у школама“ је спроведен у периоду 2017-2019. године у оквиру заједничког пројекта Европске уније и Савета Европе – „Horizontal facility за Западни Балкан и Турску“, у партнерству са Министарством просвете, науке и технолошког развоја, Заводом за унапређивање образовања и васпитања, Заводом за вредновање квалитета образовања и васпитања и другим партнерима.
Пројекат је имао за циљ да одговори на потребу за стварањем школског окружења које је инклузивније, партиципативније и толерантније, пружајући подршку образовном систему Србије у усклађивању са европским стандардима у области образовања за демократско грађанство и људских права.
Главне активности и остварени циљеви
Временски оквир
2017-2019
Кључни актери
Исходи
Пројекат „Квалитетно образовање за све“ имао је за циљ јачање квалитета и инклузивности образовног система у Србији кроз примену европских стандарда у области образовања за демократско грађанство и људска права. Спровођен је у оквиру друге фазе пројекта „Horizontal facility за Западни Балкан и Турску“, коју заједнички реализују Европска унија и Савет Европе, у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоје, Заводом за унапређивање образовања и васпитања, Заводом за вредновање квалитета образовања и васпитања и другим партнерима.
Надовезујући се на претходни пројекат „Подстицање демократске културе у школама“, ова фаза је фокус ставила на системску подршку школама и образовним институцијама како би обезбедиле правично, демократско и квалитетно образовање за сву децу, без обзира на њихове социјалне, културне и језичке разлике. Приступ пројекта је систематска подршка на два нивоа – школском, укључујући локалне заједнице као и на нивоу образовних политика.
Главне активности и остварени циљеви
Временски оквир
2020-2022
Кључни актери
Исходи
Трећа фаза пројекта Квалитетно образовање за све има за циљ да додатно унапреди демократску културу и инклузивне праксе у образовним установама у Србији, ослањајући се на резултате претходних фаза пројекта и систематски интегрише вредности демократске културе у образовне политике и праксе, на институционалном нивоу.
Пројекат се спроводи у оквиру треће фазе заједничког пројекта Европске уније и Савета Европе – „Horizontal facility за Западни Балкан и Турску“, у сарадњи са Министарством просвете, Заводом за унапређивање образовања и васпитања, Заводом за вредновање квалитета образовања и васпитања и другим партнерима.
Главне активности и остварени циљеви
Временски оквир
2023-2026
Кључни актери:
Очекивани исходи
Садржај ове страниве је искључива одговорност аутора/администратора и ни у ком случају не представља званичне ставове Савета Европе.