Учешће на Регионалном симпозијуму у Фрајбургу посвећеном настави матерњег језика

10

На Симпозијуму конзуларних представника, координатора и наставника матерњег језика у Фрајбургу, граду у покрајини Баден-Виртемберг, 15. фебруара 2019. узели су учешћа Младен Шарчевић, министар просвете, науке и технолошког развоја, Весна Недељковић, помоћник министра, Ана Ланговић, државна секретарка, и Божидар Вучуровић, генерални конзул Републике Србије у Штутгарту.

Делегацију су чиниле и координаторка Биљана Букинац, као и Татјана Поповић, руководилац Актива наставника у Немачкој.

Учесници Симпозијума су били наставници матерњих језика (грчки, италијански, француски, мађарски, чешки, албански, хрватски и српски), координатори наставе, конзули и директори појединих немачких школа и представници Савета родитеља.

Регионалну конференцију организовала је Канцеларија владе покрајине Баден- Виртемберг, а реализовало ју је надлежно Министарство културе, омладине и спорта Баден-Виртемберга.

Симпозијум је садржао следеће теме:

  • Могући видови сарадње
  • Школски систем у Баден-Виртембергу
  • Упознавање са одредбама новог Закона о образовању у покрајини Баден- Виртемберг
  • Учење и подучавање – улога наставника; настава оријентисана на процес и развијање ученичких компетенција
  • Сарадња наставника матерњег језика са немачким школама и Саветом родитеља

Конференција је испунила формативну функцију и омогућила размену искустава.

Потребно је да се Министарству Баден-Виртемберга предају програми наставе и учења преведени на немачки језик, у оквиру чега су похвалили представнике наставе српског језика који су предали превод Програма на почетку школске године.

Констатовано је такође да постоје проблеми у сарадњи између наставника матерњег језика и школа у којима се одвија настава. Слаба укљученост у живот и рад школа, непостојање заједничких активности и комуникације са колегама, лоша информисаност. Такође се од стране школа домаћина не подстиче довољно учење матерњег језика и не ради се на неговању билингвизма.

Конференција је била корисна у смислу дефинисања тешкоћа и предузимања мера за њихово отклањање. Делегација наставе на српском језику активно је учестовала у радионицама, дискусији и размени искустава, што је оставило веома добар утисак на организаторе и учеснике скупа.

Младен Шарчевић,министар просвете,  и Весна Недељковић, помоћница министра, са немачким колегама разговарали су о образовном систему и плану наставе у Баден-Виртембергу и Србији. Српска делегација је представила реформе и процесе који су у току, измену законске регулативе, као и напоре и учињене кораке у доношењу и примени новог курикулума оријентисаног на компетенције и исходе, број обучених наставника дигиталног образовног система, развој кључних и међупредметних компетенција, као и начелно нова полазишта за доношење нове Стратегије 2030.

Министру Шарчевићу је указана и част да отвори Симпозијум, при чему је он истакао значај учења матерњег језика, културе, традиције и наслеђа рекавши:

„Истинска спознаја о сопственом идентитету и очувању језика доприноси не само повезивању српске дијаспоре већ и грађењу демократских компетенција и грађанских вредности. Значај учења матерњег језика је нешто што не треба доказивати, то је једна вредност коју треба поштовати“.

Министар се захвалио Влади Немачке не само на организовању стручних скупова већ и на материјалној подршци коју даје за унапређење квалитета наставе на матерњем језику.

„Посебно важна чињеница јесте да је у порасту број ученика који у Немачкој похађају допунску наставу на српском језику и уче матерњи језик, културу и традицију, као и да је у овом тренутку у Немачкој тај број највећи у поређењу са осталим земљама Зап07адне Европе“, закључио је министар  Шарчевић.